Nå skjer det spennende saker og ting her! Det våres, det grønnes, det gror. Mens russen sitter svett over skolebøkene passer det å slippe løs førsteklassingene. Jeg har derfor kastet meg inn i et tverrfaglig prosjekt med naturfag.
Utgangspunktet er et oppdrag klassen har fått fra Mikrogartneriet i Trondheim. Klassen skal forske på urban salatdyrking i vann og i kokosmasse. Som et ledd i oppdraget skal de dessuten dokumentere dette på sosiale medier. Og det var selvsagt HER jeg tenkte jeg måtte snike meg med.
I skrivende stund er klassen i kreativ oppstartsfase. Jeg opprettet sju-åtte ulike stillinger som elevene først måtte søke på (skriftlig). De var som følger:
- redaksjonsmedarbeidere for bloggen
- facebook-administratorer for prosjektets facebookside
- skribenter på norsk og på engelsk
- youtube-gruppe
- forskergruppe med scoop.it-konto
- fotogruppe med både instagramkonto og snap-konto
Dere kan finne prosjektet i ulike kanaler ved å søke på Strindagartneriet! Nå utformes blogg, hashtagger, brukerkontoer, headere, det letes og diskuteres. De første snap-videoene er allerede ute. Youtubegruppa lager plan for filming som skal foregå i naturfagtimen.
Kompetansemål? Jada. For eksempel fra norsk:
"innhente, vurdere og bruke fagstoff fra digitale kilder i arbeid med egne tekster, og følge regler for personvern og opphavsrett", og "bruke ulike estetiske uttrykksformer i sammensatte tekster" og ikke minst "kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner".
Måla fra naturfag har jeg ikke like god peiling på, men det handler blant annet om å gjennomføre undersøkelser, og om koblinger mellom ernæring, miljø og energikilder. De skal se på hvordan plantene vokser, hvor mye lys og næring de trenger for å vokse optimalt – og slike ting som jeg sikkert får lære mer om!
Besøk gjerne bloggen: strindagartneriet.blogg.no
Ett svar til “Naturfag + norsk + SoMe = sant”