RSS

Naturfag + norsk + SoMe = sant

18 apr

Nå skjer det spennende saker og ting her! Det våres, det grønnes, det gror. Mens russen sitter svett over skolebøkene passer det å slippe løs førsteklassingene. Jeg har derfor kastet meg inn i et tverrfaglig prosjekt med naturfag.

Utgangspunktet er et oppdrag klassen har fått fra Mikrogartneriet i Trondheim. Klassen skal forske på urban salatdyrking i vann og i kokosmasse. Som et ledd i oppdraget skal de dessuten dokumentere dette på sosiale medier. Og det var selvsagt HER jeg tenkte jeg måtte snike meg med.

I skrivende stund er klassen i kreativ oppstartsfase. Jeg opprettet sju-åtte ulike stillinger som elevene først måtte søke på (skriftlig). De var som følger:

  • redaksjonsmedarbeidere for bloggen
  • facebook-administratorer for prosjektets facebookside
  • skribenter på norsk og på engelsk
  • youtube-gruppe
  • forskergruppe med scoop.it-konto
  • fotogruppe med både instagramkonto og snap-konto

Dere kan finne prosjektet i ulike kanaler ved å søke på Strindagartneriet! Nå utformes blogg, hashtagger, brukerkontoer, headere, det letes og diskuteres. De første snap-videoene er allerede ute. Youtubegruppa lager plan for filming som skal foregå i naturfagtimen.

Kompetansemål? Jada. For eksempel fra norsk:

 "innhente, vurdere og bruke fagstoff fra digitale kilder i arbeid med 
egne tekster, og følge regler for personvern og opphavsrett", og 

"bruke ulike estetiske uttrykksformer i sammensatte tekster" 
og ikke minst 

"kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og 
bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner".

Måla fra naturfag har jeg ikke like god peiling på,  men det handler blant annet om å gjennomføre undersøkelser, og om koblinger mellom ernæring, miljø og energikilder. De skal se på hvordan plantene vokser, hvor mye lys og næring de trenger for å vokse optimalt – og slike ting som jeg sikkert får lære mer om!

Besøk gjerne bloggen: strindagartneriet.blogg.no

 

 

 
1 kommentar

Skrevet av den 18. april 2017 i norsk, smart læring, sosiale medier

 

Stikkord:

Ett svar til “Naturfag + norsk + SoMe = sant

Legg igjen en kommentar

 
EN (forhenværende) REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

sprkprat.wordpress.com/

et populærvitenskapelig tidsskrift

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

The digital classroom, transforming the way we learn

Articles and "Free lesson plans on the go"

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektor Thomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

Forskningsmiljøet norsk sakprosa

Nyhetsside for norsk sakprosaforskning