RSS

Boklogg

Boklogg

Noen ganger kan det være nyttig å samle på bøker man leser selv, bøker man gjerne vil lese, bøker man bruker i undervisninga, og bøker andre bruker i undervisninga. Derfor denne undersida til bloggen, som jo egentlig handler om undervisningspraksis i endring. Sånn sett blir denne boksida et slags motstykke.

Nylig lest:

Duun: Medmenneske. Nyrealistisk klassiker, i kjernen av norsk litterær kanon. En voldsom og intens leseopplevelse. Noen elever er med meg på lesinga.

Mjønes: Orkanger. Leser denne romanen som forteller en mobbehistorie fra mobberen og offeret sammen med en klasse på yf. Den engasjerer så langt i alle fall i den forstand at noen blir sinte.

Vesaas: Fuglane. Ingenting i veien med å lese denne perlen av en roman, selv om den er noe fremmed for de fleste. Jeg leste den på vg1. Fokus: leseopplevelse, gå inn i tankene til Mattis, symbolikk.

Ibsen: Vildanden. Flott oppsummering mot slutten av vg3! Jeg prakket den på elevene mine og foreleste litt på gammelmåten, om tallet 13, det å se, livsløgner og samfunnskritikk – eller kritikk av samfunnskritikken.

Solstad: 17. roman. Dette er voksen-lesing, oppfølgeren av 11. roman bok 18, om middelaldrende Bjørn Hansen som frivillig har satt seg i rullestol – uten å være invalid.

Fielding, Helen: Bridget Jones. Mad about the boy. Oppfølgeren, bok 3, om BJ. Den 51 år gamle enkefru Darcy forsøker tvitring og nettdateprofiler i forsøket på å hanke inn ny livsledsager, eventuelt bare et ligg eller tre. Morsom, lettlest strandlektyre.

Williams: Stoner. God.

Linn Ullmann: De urolige. Diskutert i bokklubb. Interessant bok som angivelig handler om Liv Ullmann og Ingmar Bergman, men som etter mitt syn egentlig nesten bare handler om Linn Ullmann. Vakkert skrevet.

Ibsen: Hedda Gabler. Pang-pang.

Knausgård: Min kamp 1, og halve Min kamp 2. Dette liker jeg. Det er så ærlig. Noen ganger for ærlig, sikkert, men spesielt de filosofiske betraktningene liker jeg godt – sammen med hverdagsskildringene.

 

Advertisements
 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: