RSS

Samskriving – mindre ensomt?

04 des

Det krever øvelse å skrive samtidig på samme dokument. Man må kanskje lære seg hvor man skal skrive, og hvordan man kan gripe inn i og forbedre det andre har skrevet. Kanskje er det urealistisk å tro at elevene mine skal tørre å virkelig ta fatt i det andre skriver, ut over å rette opp i åpenbare feil. Jeg tror likevel at samskriving kan ha en viss læringseffekt, dersom vi finner en god måte å bruke det på. Skrivesenteret sier dette om samskriving:

Å skrive er ofte en ensom aktivitet, men i skriveopplæringen er det nyttig å legge til rette for at elevene kan skrive sammen. I samskriving er elevene en viktig støtte for hverandre, og samskriving er en god strategi for å skape motivasjon og mestring i skriveopplæringen.Flere studier viser at samskriving har positiv effekt, både på elevenes motivasjon, men også for elevenes skriveutvikling. Når elevene skriver sammen, blir arbeidet for mange mer lystbetont, samtidig som samarbeidet fører til en økt bevissthet om hva man gjør når man skriver. («Samskriving». Skrivesenteret.no. Web. 4.12.2013)

I dag fikk elevene mine i oppdrag å svare sammen på en rekke spørsmål til en reklamefilm hentet fra Ndla.no. (Utgangspunktet for dette oppdraget var min egen hjemmelekse fordi jeg følger kurset «Smart læring», se tidligere innlegg.) De opprettet et Google-dokument per gruppe, og kom relativt raskt i gang med å lime inn spørsmåla og svare med korte setninger. Rent teknisk er klassen nå godt vant til å bruke Google-dokument, fordi de har gjort det flere ganger tidligere. Den konkrete oppgaven var også et greit utgangspunkt, men mange brukte likevel lang tid på å tenke på hva de skulle svare. Enkelte elever skrev fine og sammenhengende avsnitt, og noen gruppesvar fremsto derfor som mer ferdige enn andre.

Etter endt arbeidsøkt måtte elevene gi tilbakemelding på hvordan det hadde vært å jobbe slik. En av tjue elever svarte at han eller hun ikke hadde skjønt hvordan man bruker verktøyet. Deretter fikk de spørsmål om hva de mente en slik arbeidsform kunne brukes til. To elever skrev at de var litt usikre, mens tre var direkte negative. De mente blant annet at det ble kaos, og de fikk ikke oversikt over teksten på denne måten. Flest elever pekte likevel på noen positive effekter, som det å gjennomføre et gruppearbeid uten å måtte møte fysisk eller sende dokumenter frem og tilbake. Noen hadde også tanker om hva det gjorde med skriveprosessen som sådan:

  • Man kan få ideer av andre, og det kan bli letter å komme i gang å skrive selv.
  • Man får lese flere tanker av en sak
  • Jobbe sammen uten å dele opp oppgavene. Man skriver det man kan også kan andre fylle ut. Man kan også få tanker fra andre i gruppa, som man ellers ikke ville kommet på selv.
  • ved at man samskriver kan man lære andre sine metoder og hvordan de tolker dem forskjellige punktene
  • Det kan brukes til å forbedre et dokument, ved at flere skriver og kommer opp med ideer som kanskje ikke du har tenkt på.
  • Greit å kunne redigere sitt eget, men også andres arbeid mens man holder på å skrive. Er også lettere å komme igang / komme opp med ideer når man er flere på et dokument.

Jeg synes dette er interessant av flere grunner. Det er altså noen som ser at dersom de andre på gruppa gjør en god jobb, kan det gi dem innspill som de kan lære av. De får også se hvordan pekeren flytter seg framover i det en medelev skriver. Jeg lurer på om de skriver lineært, eller om de hopper frem og tilbake etter hvert som de får nye ideer, eller en kombinasjon.

I tillegg til å spørre om mulighetene, ba jeg dem også skissere begrensningene en slik arbeidsmåte har. Det virket som de var enige i at dette ikke egner seg for arbeid som skal vurderes, eller hvis det skulle resultere i et større arbeid. De så heller ikke for seg at dette passet til personlige tekster, og en elev påpekte at dersom det var snakk om å finne svar fra læreboka, hadde ikke denne formen noen gevinst.

Jeg opplevde at dette var en time med større fokus enn i mange andre timer. Det ble kanskje veldig synlig dersom enkelte ikke bidro med noe som helst, og de var sammen om en oppgave som var litt ny for dem. Det dukket til stadighet opp spørsmål om begrep, og noen fikk direkte svar, mens andre ble bedt om å løse dem ved hjelp av søking på nett, eller samarbeide med gruppa. Selv om ikke alle var like positive til samskrivinga, ser jeg muligheter. Som alt annet må det øves på, og vi må finne en form som er hensiktsmessig. I alle tilfelle mener jeg det er positivt at elevene reflekterer rundt arbeidsmåtene og får innblikk i hvordan de selv og andre jobber.

Etter denne økta har jeg samlet noen godbiter fra hvert dokument, som jeg igjen redigerer til èn tekst. Denne teksten kan både diskuteres i klassen og kanskje fungere som modelltekst for andre skriveoppgaver.

Hvis jeg skal oppsummere dagens erfaringer, vil jeg gi følgende råd til meg selv:

– Lag konkrete oppgaver, og oppgaver som kan løses innenfor tidsramma. Noen delmoment, men ikke for mange. De kan godt skrive teksttyper de kjenner til fra før.

– Gi elevene tips til hva de kan gjøre, for eksempel: skrive svar/momenter, forklare begrep, gi eksempel, utdype andres svar, stille nye spørsmål, flytte om på tekst, lage avsnitt, sjekke skrivefeil. Kanskje trenger hver elev å få en rolle.

– Begrens hvert dokument til to eller tre elever

– Unngå personlige tekster, eller tekster som skal få karakter. De kan likevel få vurdering i form av framovermelding, skriveråd.

– Samarbeid med elevene om organisering, og la dem være med i evalueringa i etterkant.

Kanskje du ble inspirert? Har du innspill eller innvendinger? Har du gjort noe jeg kanskje kan lære av? Da vil jeg gjerne høre om det.

Reklamer
 
 

Stikkord: , , ,

2 Svar til “Samskriving – mindre ensomt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggere like this: