RSS

Instagram i litteraturundervisninga

04 May
Instagram i litteraturundervisninga

«Når det er vår i Norge, da gråter menneskenes hjerter av smeltet kulde; lykken er ond, støtvis, pinefull, som når et forfrossent lem tines opp» (Mykle: Sangen om den røde rubin, Gyldendal 1998:8)

Våren har ankommet trønderbyen også. Som norsklærer må man spørre seg hva som er fornuftig bruk av maidagene for en gjeng elever på vg2. De skal ikke ha eksamen i år. Vinteren har vært fylt av Petter Dass, Holberg og Ivar Aasen. Sistnevnte ble tema for små podcaster. Men vinteren har nok vært tung for mange. Vi trenger et lysglimt! Noe som kan vekke oss!

Det er første gang jeg tar med Sangen om den røde rubin, i sin helhet, til en klasse (boka ligger ute på Nasjonalbibliotekets bokhylle). Men denne klassen har mange kloke hoder, og jeg har lyst til å gi dem inspirasjon til fordypningsemnene de skal ha til høsten. Dessuten må vi samles om noe.

Denne vårdagen lot jeg elevene lese de første sidene av boka, før de ble sendt på foto-oppdrag. Vi ble enige om en hashtag som ikke var i bruk fra før. Noen elever valgte å lage en midlertidig profil; det er visstnok veldig kleint å legge ut noe som helst som har med skole å gjøre for enkelte. Og det er greit. Jeg blander meg ikke i deres private kontoer og blar heller ikke fram min egen konto som er overøst av strikkebilder. Derfor bruker jeg også findgram.com når vi skal se på bildene i klassen etterpå.

Bildene kan tjene som utgangspunkt for refleksjoner. Noen tok bilde av scener fra boka, andre tok et bilde av noe hovedpersonen bare tenker seg. Noen valgte å fokusere på den ensomme Ask. Elevene valgte altså ulike motiv fra en relativt kort passasje der Ask Burlefot er på vandring i en park sammen med en vakker ung dame – for vakker til å røre.

Advertisements
 
2 kommentarer

Skrevet av den 4. mai 2016 i lesing, norsk, sosiale medier

 

Stikkord: , ,

2 Svar til “Instagram i litteraturundervisninga

  1. heinag

    4. mai 2016 at 11:53

    Takk for sist, og takk for at du deler. Undervisningsopplegget du skisserer i dette blogginnlegget likte jeg veldig godt. Denne ideen kommer jeg til å låne/stjele 🙂 Jeg er helt enig i at det er viktig å ha noen felles litteraturopplevelser i en klasse. Hvis elevene jobber med litteratur på denne måten, vil de kanskje se at de både har felles og forskjellige assosiasjoner og tolkninger til den, og dermed kan de utvide sine tolkningsrammer. I god konnektivistisk ånd utvider de sin nærmeste utviklingssone .-)

     
  2. hernesvold

    13. mai 2016 at 08:47

    Takk for tilbakemelding! Det er alltid godt å høre om noen får en ny tanke når man har delt.

     

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: