RSS

Kildekritikk i praksis

09 Mar

Min gode kollega Ida Hassel fortalte meg om et opplegg hun har kjørt i Scoop.it som jeg må fortelle om.

Elevene skulle lære om genteknologi, blant annet. De ble satt i grupper, og lagde seg brukere på Scoop.it, som jeg har brukt en del selv. Ida lagde seg selv en liste og skrev noen kommentarer til kildene hun valgte. Deretter gjorde elevene det samme.

Det Ida gjorde, var at hun:

  • modellerte tekst: innsiktskommentarene var mønster for elevenes tekster
  • modellerte nettbruk ved å vise hvordan dette kunne gjøres faglig
  • inviterte til autentiske skrivesituasjoner
  • lot elevene selv bli aktive i læringssituasjonen
  • oppmuntret til kildekritikk

Det Ida fant, var at flere elever kommenterte kildene de hadde brukt da de holdt presentasjon om temaet etter scoop-arbeidet. De vurderte for eksempel Illustrert vitenskap (journalister, og ikke forskere!) opp mot ndla.no, elevblogger og bioteknologinemndas sider. Det de scoopet, kunne dessuten medelevene se og låne.

I Ludvigsenutvalgets rapport (NOU2015:8) slås det fast at kritisk bruk av kilder blir stadig viktigere for både skole og arbeidsliv:  «Digitalisering og tilgang på informasjon gjør at kritisk tenkning og kildekritikk får et endret innhold og kan ses som enda viktigere enn tidligere” (33). Dette er på mange måter innlysende: vi har tilgang på et hav, men vet ikke alltid hvilke dråper som er verdt å sile ut.

Dessuten:

Gjennom lesing digitalt forholder elevene seg til mer sammensatte uttrykk enn tidligere. Å finne informasjon, tolke, sammenholde informasjon fra ulike kilder, og reflektere og vurdere informasjon kritisk, vil være en viktig lesekompetanse i fremtidens skole (ibid: 28).

Det er mulig jeg er litt nerdete, altså, men jeg tillot meg å bli bittelitt rørt av det Ida fortalte.

 

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

