RSS

Nye erfaringer med samskriving i klasserommet: fra kaos til progresjon.

22 Oct

Elever som diskuterer, forhandler og prøver ut tekst, kan lære mye av hverandre. Det gjelder både skrivesterke og mindre skriveføre elever, er min oppfatning, men selvsagt er det en fordel om hver gruppe har noen litt aktive skrivere som sikrer framdrift. Et godt klassemiljø er også viktig; det må være lov å gjøre feil, og klassen må oppleve at de jobber mot noen felles mål. I klassen min er det sikkert ikke alle som liker samskrivinga like godt, og noen føler på at de drar vel mye av lasset, men i sum er jeg sikker på at det har flere fordeler enn ulemper, dersom vi bruker det klokt og i passe mengder.

Elevene mine på vg1 har allerede samskrevet i Google Drive ved et par anledninger. I dag delte vi klassen i tre like store grupper, og de hadde allerede individuelle notater som de kunne ta med seg inn i samskrivinga. Vi har sett dokumentaren om Malala fra BBC, fordi jeg synes den kan gi oss nye perspektiver på en rekke ting: utdanning, det å være ung, øst og vest, grupperinger av muslimer og så videre. Dernest hadde vi sett på appellformene etos, patos og logos. Dette er populært eksamensstoff på vg3, så hvorfor ikke starte med en gang. Målet for perioden som helhet er at de skal kunne benytte seg av, og oppdage, argumentasjonsteknikker.

Hver gruppe hadde sett etter en av disse appellformene i dokumentaren, og ble bedt om å skrive en tekst om det sammen. En av elevene var borte da vi så dette, og hun fikk i oppdrag å være konsulent i dokumentene; elevene måtte forklare tilstrekkelig nok til at hun skjønte hva de mente.

Først kaos. Noen husket ikke gmailen sin, andre begynte med OneNote, som vi også har brukt, noen brukte hotmail (jo, det gikk faktisk). Etterhvert roet det seg, men noen elever glemte at de kan diskutere framdrifta ved hjelp av chattefunksjonen, og valgte gamlemetoden med høylydte spørsmål på tvers av klasserommet. Jeg hadde gjort et poeng ut av at elevene ikke flyttet seg fra der de satt – altså var hver gruppe spredt.

Men chattefunksjonen har jo sine sider. For enkelte er det vanskelig å legge vekk sjargongen fra garderobene etter gymmen, ser det ut til. Dette til tross for at de er med i dokumentene med eget navn, og jeg har også tilgang. Heldigvis ble chatten også brukt til å diskutere hvordan de skulle arbeide, og jeg velger her å fokusere på det positive, for eksempel dette:

– ska d her vær ferdi t i dag?

– ja

– so we betta hurrey

– syns avsnitt 2 kan jobbes mer med

– ok, eg vil arbeide mer med avsnitt 2.

– den starten e litt rar

– æ kan fiks æ

– står avsnittan i riktig rekkefølge no?

Fra et norsklærerperspektiv er det interessant å se hvor raskt de kodeveksler. Her var også tilløp til tysk (!) undeveis. Noen grupper hadde strengt adskilte avsnitt, andre hadde laget en disposisjon i begynnelsen av dokumentet som guidet dem gjennom skriveprosessen. Den gruppa som kanskje ikke hadde noen plan, brukte også lengst tid på å få dokumentet noenlunde sammenhengende. Denne gangen hadde jeg heller ikke utdelt roller.

Dagens lærdom:

  • Det blir mindre tøys dersom elevene inviterer hverandre inn med gmail-adresse, og ikke via lenke, for da ser vi hvem som er hvem.
  • Læreren bør også være med, men ikke blande seg alt for mye.
  • Tidspress er bra. Et konkret mål, for eksempel øving til fastsatt prøve, er sikkert enda bedre.
  • Det kan gå greit uten roller, spesielt dersom alle har forberedt noe og ikke starter skrivinga på null.

Jeg har fått tillatelse til å sakse ut noen eksempler fra det som ble skrevet i dag, og jeg er ganske fornøyd med hva de har fått til i løpet av ca 50 min:

BBC dokumentaren om Malala er ein rystande historie. Den handlar om den pakistanske jenta som ble skutt av Taliban for å gå på skole. Ho har holdt tale i FN, mottatt Nobels fredspris og flyttet til Birmingham for og på grunn av sine handlingar. Å få ein utdanning er både ein menneskerettighet og et av FNs mange tusenårsmål. Malala har blitt kjent for sin motvilje i kampen for jenters utdanning og kampen mot ekstreme grupper som feks Taliban, som hindrar FN og resten av verden i kampen for at alle skal leve fritt i lag med menneskerettigheter. I denne teksten skal vi sjå på kvifor Malala får den tilliten hun får og hva som får ho til å virke så truverdig.

Malala er ein truverdig kilde fordi: Ho er ei jente i eit kvinneundertrykt land. Ho veit korleis det kjennast, Malala jobbar hardt slik at vi  kan stole på ho.  Malala framstår som eit menneske med gode verdier og høy moral. Særlig i etiske og moralske spørmål er det viktig at Malala framstår som et godt menneske. Ho forteller sine eiga historie. For at ho skal ha ein sjans til å klare å formiddle hennes syn på denne saken er det jo viktig at ho skape tillit.

Eit klart døme på at Malala involverer bruken av patos i dokumentaren er at ho sjølv forklarar korleis det kjennast å ikkje få gå på skule, grunna diskriminering av kvinnar. Dette vekker kjensler i både ho og seerane. Ho refererer sin problematiske kvardag til dei andre som også må oppleve det same. Derfor vil folk kanskje få sympati med eit samfunn seerane forsøker å forstå seg på. Også i dokumentaren verkar ho trist når ho pratar om den tøffe kvardagen i heimlandet. Ho nemnar også veninnene og kor vondt det var å sjå folk ho er så glad i oppleve det same som ho. Dette bidrar til å vekke kjensler, altså patos i dokumentaren, noko som er med på å overtyde oss.

Logos blir brukt i dokumentaren til dømes dette med at Taliban ikkje ønskjer at jenter skal gå på skule, og dei brukar alle midlar for å unngå dette. Dette snakkar Malala om gjennom heile dokumentaren, sidan det er utgangspunktet for hendingane. Ein annan hending er til dømes at ho blei skutt i hovudet, av Taliban og at ho no må bu i Birmingham med familien fordi det ikkje er trygt for ho å flytte tilbake til Pakistan.

 
 

Stikkord: ,

9 Svar til “Nye erfaringer med samskriving i klasserommet: fra kaos til progresjon.

  1. jutedal

    22. oktober 2014 at 23:49

    Reblogged this on jutedal and commented:
    Helt enig! Har prøvd samskriving i dag for mine vg1 elever på TIP. Stor suksess!

     
  2. Torgrim Rian

    26. oktober 2014 at 10:25

    Jeg har også prøvd samskriving, elever i etherpad og elev-lærer i googledoc. Jeg kommer til å låne ideen din til min påbyggklasse. Lar du elevene selv opprette dokumentet og invitere hverandre, eller har du opprettet og gitt tilgang til en «gruppeleder» som må dele videre?

     
    • hernesvold

      26. oktober 2014 at 10:38

      Ja, jeg peker ut en elev i hver gruppe til å opprette dokumentet og invitere de andre, pluss meg, inn. Det sparer meg for mye arbeid. Det hender jeg oppretter dokumenter og bare deler lenka med dem, slik at de ikke må inviteres en og en, men da får man problemet med at de er anonyme. Det kan vel være du må lage dokumenter og invitere en gruppeleder, som du også sier, første gang du gjør det, men det er ikke noe problem for andre å invitere inn flere så lenge de først har fått tilgang. Lykke til!

       
      • Torgrim Rian

        26. oktober 2014 at 10:54

        Takk for svar og deling av gode ideer!

         
  3. Nina

    11. november 2014 at 09:54

    Hei Bodil,

    Jeg var studenten din i praksis på Strinda 2009 (som en del av PiL-gjengen), og jeg kom tilfeldigvis over bloggen din da jeg googla samskriving, og jeg må si at jeg synes det du skriver er interessant! Jeg har nå prøvd dette i min egen klasse som forberedelse til skriveøkt, og det fungerte skikkelig bra! Så, takk!

    Nina Nilsen

     
    • hernesvold

      11. november 2014 at 10:03

      Hei Nina! Det må jeg si, det var veldig hyggelig. Og jøss, har jeg jobbet så lenge… Lykke til videre med samskriving og andre digitale og analoge læreprosesser. Hilsen Bodil.

       
  4. Kjerstin Bøland

    17. mars 2015 at 13:45

    Hei
    Jeg har nettopp prøvd ut samskriving i en vg1 klasse med svært godt resultat. Jeg har en nystarta blogg der jeg legger ut undervisningsopplegg som jeg mener er ganske gode og som jeg håper andre lærere kan dra nytte av. Er så frimodig at jeg legger ved en link: http://kjerstin63.blogspot.no/. Hadde vært hyggelig hvis du tok en titt og hadde lyst til å følge meg. Jeg har lagt denne bloggen til min side.
    Kjerstin Bøland

     
    • hernesvold

      9. mars 2016 at 20:22

      Hei Kjerstin! Så fin og spennende blogg du har. Artig å se hvordan andre prøver å gjøre barokken levende for ungdommene. Jeg sysler med det samme og kan ikke si det er bare lett. Jeg landet på en oppgave der elevene fikk sammenligne et barokkdikt med en moderne musikkvideo (jeg hadde ei liste). For eksempel er det fine paralleller mellom Dass sin «Klagesang»; Kingos «Hver har sin skjebne» og David Bowies «Lazarus».

       
      • Kjerstin Bøland

        6. april 2016 at 13:34

        Takk for tilbakemelding, og for et spennende tips til barokken. Noen perioder i litteraturhistorien er mer krevende enn andre 🙂

         

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

