RSS

Twitterstrategier i indisk valgkamp

13 Aug
Twitterstrategier i indisk valgkamp

India. Nesten umulig å forestille seg uten å ha vært der. Sikkert nokså ufattelig om man har vært der også. Så stort, så annerledes, så fullt av mennesker. Fattig eller rikt? U-land eller I-land? Teknologisk? Moderne? Jeg tenker på Bollywoodfilmer, på menneskehandel, kaotisk trafikk, indisk engelsk, hinglish, call centres (outsourcing av telefonsentre) og mye mer. Men hittil har jeg ikke tenkt så mye på Twitter i India. Derfor var det veldig spennende å få høre en gjesteforelesning fra Universitetet i Michigan, ved assisterende professor Joyojeet Pal. Han har undersøkt hvordan nylig valgte statsminister Narendra Modi svært bevisst og aktivt har brukt Twitter (og Facebook) som et ledd i sin valgkamp. Pal understreket at Modi ikke var den eneste topp-politikeren på sosiale medier, men at det var interessant å se på akkurat hvordan han brukte det for nå bestemte mål.

Jeg vet lite om politikken til Narendra Modi, men leste denne saken fra Guardian. Der står det blant annet at han er nasjonalist, hinduist (hindutva), har gjennomført en rekke tiltak for industri og næringsliv i egen region, men han er også kontroversiell blant annet på grunn av opptøyer mot muslimer for en del år tilbake og for ikke å inkludere minoriteter i særlig grad. Under foredraget fikk vi blant annet se dette bildet av Modi: modi-narendraBildet er interessant på mange måter. For det første, fortalte foreleseren, er det ingen indiske menn som trener. Treningstøy er en måte å markere vestlig orientering på. Dernest leser han Financial Times, og ved siden av seg har han Obamas selvbiografi. De hvite svanene er et tydelig nok fredssymbol. Men viktigst i denne konteksten: han har en åpen laptop foran seg i gresset (som han riktignok ikke bruker). Og slike bilder er det mange av. Modi med tastatur, altså. Han har bygget seg selv som merkevare ved å si «jeg er fremtidsrettet». Kuriøst nok kunne også foreleseren fortelle om de mange filmheltene i indisk film som er dataeksperter… Ikke så mange norske datafilmhelter, vel? Så til Twitter. Modi har per i dag 5,6 millioner følgere på Twitter. I seg selv ikke mange med tanke på hvor mange som bor i India, men det gjør ham likevel til en av verdens mest fulgte (ok, Obama har nesten 45 millioner, men hvem kan konkurrere mot ham). Hans første tweet var i 3. person, men allerede på tweet nummer to begynte han å skrive i 1. person. Innleggene hans kunne deles i følgende kategorier, som forsåvidt ikke ser helt ukjent ut med tanke på norske politikere heller:

1. Selvpromotering, men helst i form av kloke ord, ord om India (for å bygge nasjonlfølelse) og meldinger som viser ham selv som «vanlig» menneske

2. Ritualiserte responser på handlinger, slik som «jeg har medfølelse for alle som…»

3. Politiske konfrontasjoner Enda viktigere i hans Twitter-strategi er hvordan han følger andre brukere.

Dessuten finnes det mange bilder av Modi der han tar selfies. Det blir dermed tydelig at han forsøker å henvende seg til et ungt publikum og vise at han er som vanlige folk. Dette var visstnok nokså nytt i indisk politikk; Ghandi-dynastiet er gjerne fremstilt som nærmest gudelignende skikkelser som ikke menger seg med hvermannsen. Nåja, hvermannsen i India er sikkert et relativt begrep. Modi har bare omlag 1000 «followbakcs» (personer han følger tilbake) på Twitter, og der er det selvsagt flest politikere, finansfolk og berømtheter, men også noen mer «vanlige», det vil si fotmenn det politiske arbeidet. Han poster bilder av seg selv ute blant folk. Mange bruker bilder av ham på sin egen profil også for å markere politisk tilhørighet, som for å si at «min identitet er at Modi følger meg». Jeg regner det ikke som like betydningsfullt at kunnskapsministeren følger meg på Twitter, spesielt all den tid han følger langt de fleste som følger ham…

Det å følge på Twitter eller i andre sosiale medier er en måte å bekrefte tilhørighet på, på samme måte som kostymer, farger og andre symboler kan fungere i politikken. Hans tvitringer er også en måte å forsøke å styre oppmerksomheten mot bestemte ting på. Han kan definere hva som er verdt å snakke om. Denne selvframstillinga peker mot et sjikt i befolkningen: de som har utdanning, de som er teknologisk på høyden, de som deltar i et internasjonalt arbeidsliv eller på andre måter er moderne – det mange har ambisjoner om å nå dersom de ikke er der allerede.

Selvfremstilling og evne til å forstå dynamikken i sosiale medier gjør deg ikke til valgvinner alene, men det kan ha vært en viktig brikke. Hans aggressive kampanje har skjøvet gamle bilder fra opptøyene lengre ned på søkeresultatene. Jeg tror det blir stadig viktigere å forstå hvordan disse mekanismene fungerer. Jeg tenker også at retorikken trenger en oppfriskning – eller kanskje noen kjenner til utvidelser og tilpasninger av retorikken til dagens mediesamfunn allerede? I så fall hører jeg gjerne om dem.

india

 

Advertisements
 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 13. august 2014 i sosiale medier

 

Stikkord: , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: