RSS

Om å lage nok en digital konto og bli EKSPERT

01 aug
Om å lage nok en digital konto og bli EKSPERT

Jeg er i ferd med å utvikle et slags sirkelsyn. Blikket flakker mot rød skrift, runde former, fete typer, symboler. Jeg unngår instruksjoner fordi jeg håper at jeg endelig har knekt koden og endelig kan proklamere at jeg har blitt digital ekspert, mester i å dechiffrere nye digitale tjenester og utnytte dem til det fulle, straks, umiddelbart, gjennomborrende som Supermann (han har jo som kjent røntgensyn, som sikkert er noe av det samme).

For jeg har sikkert tusen kontoer. Mange med brukernavnet «hernesvold», opptil flere med det samme bildet av meg selv i oransje t-skjorte fra HM med Trondheim i bakgrunnen, sikkert alt for mange også med nokså like passord. Noen er koblet sammen, andre har greid å unndra seg sammenkobling (hvordan i all verden får jeg denne widgeten som viser tvitringa mi på bloggen her, for eksempel?). Evernote har blitt synkronisert med en app som gjør at jeg kan lese på de viktige notatene mine på telefonen min de få gangene jeg faktisk ikke har drasset med meg den såkalt bærbare (les: flyttbare) maskina mi. Jeg har skrevet på hackpad med folk i Russland og Peru, samtidig. I seg selv sikkert en bragd.

Selvportrett med sirkelblikk

Lektoren med sirkelblikk. Oldemor følger spent med i bakgrunnen.

 

 

 

 

 

 

 

Som Smart læring-medarbeider må jeg være ekspert. I alle fall en slags. I dag har jeg syslet med å bli litt stødigere i OneNote slik at jeg kan lage instruksjonsvideo. Jeg ønsker at jeg var kursholder og matematikklærer Anne Cathrine Gotaas eller høgskolelektor Marianne Hagelia, tydeligvis litt mer koordinert på sine digitale arenaer enn meg. Marianne mente forøvrig at bit.ly var mye bedre enn scoop.it, som jeg bruker.

Og nå derfor omsider: bit.ly Det er sikkert helt steinalder å ikke ha en konto der ennå. Jeg leser ord som «bundle» og  «bitlinks» og strever med å finne gode visuelle bilder. Bits – det må være noe smått? Og bundle er kanskje en bønsj, det da. Jeg undersøker logoen og synes maskoten ser ut som en lodott. Skal dette hjelpe meg til å bli digitalt enda mer organisert? Hvis jeg har alle arbeidsoppgavene mine på tre plattformer, kommer de til å selv-løse seg da?

 
2 kommentarer

Skrevet av den 1. august 2014 i smart læring, sosiale medier

 

2 Svar til “Om å lage nok en digital konto og bli EKSPERT

  1. bjornhg

    1. august 2014 at 23:08

    Husker det beste, resten på evernote.

     
  2. siwof

    13. august 2014 at 23:20

    Twetterfeed på blogg: Gå logg i med admin på bloggen. Gå deretter til utseende-widgeter-twittertimeline. Den skal ligge der- legg den til primary sidebar..

     

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

