RSS

Hackpad – en digital tjeneste for samskriving

12 May

Jeg har en utrolig simultankapasitet! Det bare strømmer på, lizm. I dag har jeg skrevet på fire gruppedokumenter samtidig ved hjelp av samskrivingstjenesten hackpad.com. Tidligere har jeg brukt google drive og til dels samskrive.ndla.no til samme formål. Foreløpig holder jeg nok en knapp på google sin versjon, men denne var også fin på mange måter – ganske lett å få til, fin når man skal tenkeskrive og dele kjapt. Dette gjorde jeg:

1. Jeg logga inn på hackpad selv og viste det fram til elevene. Man kan logge inn via google-konto, som de fleste ungdommer også har. For meg er det veldig lett å følge med på hvilke elever som er inne i dokumentet, og hvem som skriver hvor.

2. Jeg oppretta et digitalt rom for deling av lenker: todaysmeet.com. Der er det slik at man lager et unikt rom som alle kan gå inn på, som et chatterom. Tredjeklassen min er allerede godt kjent med denne tjenesten og har (nesten) slutta å skrive tullekommentarer.

3. Elevene ble gruppert sammen, ca 4 på hver gruppe. Vi har nettopp sett film, og jeg sa at de skulle skrive en tekst om noen sentrale tema i denne filmen. En på hver gruppe starta opp et dokument og delte lenka på chattekanalen, slik at jeg også fikk tilgang. (Her var det en fordel at jeg har sett filmen et par ganger, og lest boka også: Mannen som elsket Yngve).

4. Mens elevene begynte å skrive, la jeg inn spørsmål eller ord som de kunne fortsette på. Elevene spurte meg litt undeveis, og vi endte opp med fire ulike tekster. Jeg kunne tilpasse spørsmål etter hvor mye gruppa fikk til. Et mål var å prøve å skape en sammenhengende tekst til slutt, inndelt i avsnitt. Det var likevel viktigere at elevene lærte å bygge videre på det noen hadde skrevet, og det gikk ikke an å stikke av med «sin del» av oppgaven. Dersom de kom med en påstand, kunne jeg be dem forklare der og da.

«Det var mye artigere enn å skrive helt alene» var en kommentar jeg fikk. «Det var litt rotete, men det gikk bra!» sa en annen. Midtveis i prosessen måtte de svare på en undersøkelse. Det var fint for å få opp den indre justisen noen hakk:

samskriving hvor bra

 

 

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

