RSS

Tankekart til analyse av blogg

01 May
Bloggformat tankekart

Sjangertanker om blogg

 

Se på tankekartet. Hvis du skal si noe om den ideelle bloggen, eller din egen blogg, hvor vil du sette kryss langs de ulike aksene? Er det mulig å være «både-og» i noen tilfeller? De tre blå boblene er plassert på utsiden fordi jeg ikke helt får dem integrert i dette systemet. Disse begrepene er nå innført som beskrivelser for norskfaglige tekster, og jeg har allerede diskutert dem med elevene mine. En blogg har sikkert elementer av alle tre, men gjerne overvekt av den ene eller andre .

Jeg ble inspirert av digitalelena og hennes innlegg om vurdering av multimodale tekster. Lurer på hva hun og medstudentene tenker om dette.

 
 

Stikkord:

2 Svar til “Tankekart til analyse av blogg

  1. digitalelena

    4. mai 2014 at 13:49

    Eg likte tankekartet ditt særs godt, Bodil! 🙂 Eg likte spesielt godt at du har teke med kureringsaspektet, og at du viser motståande omgrep som begge er sentrale for bloggsjangeren. Dei bloggane eg likar best å lese finn seg nok i stor grad på midten med ein balanse mellom fleire (formell-uformell, teoretisk-praksisnær, heilskapleg, men også spennande fragmetisk). Det er iallfall det eg har forsøkt å få til med min eigen blogg. Enig at kreativitet-refleksjon-instruksjon var vanskeleg å plassere. Kanskje dei gjer best nytte utanfor kartet som noko overordna som kan relaterast til fleire av underpunkta? Eller kva med å utvide tankekartet til ei sol med ordet «blogg» i midten, dei tre omgrepa i ein sirkel rundt, også alle strålane ut fra den, med fargekodar på dei omgrepa som høyrer saman? 🙂

     

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

