RSS

HOLD UT!

14 Apr
Bilde

Sur bibliotekskaffe

 

Akkompagnert av sur bibliotekskaffekopp har jeg i dag lest et blogginnlegg om «attention» og «sustained attention muscle». Som et ekko fra masterlesesalmakkerens insisterende Hold ut, unge Hernesvold! blir jeg med det konfrontert med egne oppmerksomhetsvaner. Jeg blir oppmuntret av at det benker seg noen unge studenter på bordene rundt meg og finner raskt ut at jeg vil forsøke å ta tiden på deres oppmerksomhets-rekkevidde. Jeg teller fra de holder munn og til de begynner å prate igjen.

Først må de holde munn, da.

«Bare å begynne  å jobbe», sier den ene. Han med capsen. Dette er lovende, tenker jeg. Kanskje de slett ikke er studenter. Kanskje de er studenter, men ikke har tenkt å studere.

I mellomtiden rekker jeg å finne fram noe mer stoff. I nevnte blogginnlegg skriver Barry Schwartz at oppmerksomhet og utholdenhet er noe vi må øve på, igjen og igjen. Det hjelper å ha et mål, men kanskje må vi også ha strategier for å holde oppmerksomheten rettet mot målet også. (Jeg skal vokte meg fra å komme med klamme paralleller til treningsstudio-opplegg he, men jeg synes å huske den piskende stemmen til spinninginstruktøren som roper «Er du på trening, eller trener du?»).

I klasserommet har jeg prøvd å dele inn i bolker på 20 minutter fordi jeg har antatt at det er så lenge elevene greier å holde fullt fokus. Det fungerer på et vis, men dersom jeg skal tro Schwartz, kan det hende vi lurer oss selv: dersom vi til stadighet organiserer oppmerksomheten i korte bolker, er det til slutt bare det vi kan. Vi venner oss til å tro at det forenklede er det vanlige. Men i en kompleks verden (klima! krig!) holder ikke det forenklede.

Vi er selvsagt på feil sted i dag;  her fylles opp av svulmende kanelboller og blide barnehagebarn. Jeg kan vedde en hundrings på at studentene ikke greier å komme i modus. Den ene, han uten capsen, gjør et forsøk.

Hva er mine oppmerksomhetsstrategier – på pc eller papir?

1. Jeg lager system av notatskriving. Før hadde jeg skrivebøker, nå bruker jeg helst Diigo reader dersom jeg får en lengre artikkel på nett. Jeg guler ut – all erfaring tilsier at jeg holder mye lengre når jeg skriver noe, enn når jeg bare leser.

2. Er artikkelen jeg leser lang, må jeg bestemme meg for at jeg skal ta ned tab-ene for Facebook og Twitter. Det skjer nemlig noe mystisk når en ny notification dukker opp. Jeg må se!

3. Jeg scooper stort sett alle artiklene jeg leser. Det tvinger meg til å tenke underveis, fordi jeg vet at jeg må skrive en innsiktskommentar. Har jeg ikke lest grundig nok, greier jeg heller ikke skrive, og må lese på nytt.

4. Jeg må fjerne andre distraksjoner, men av og til kan et jevnt bakteppe av lyd være vel så effektivt som total stillhet. En følelse av at flere jobber, er enda bedre.

5. På nett: bruk filtre. Ikke følg hvem og hva som helst, og evaluer til stadighet hva du har brukt tid og oppmerksomhet på. Brukt for lang tid på en avsporing? Eliminer den.

6. Jeg må ha et mål. Dersom det er snakk om stilretting, bestemmer jeg meg for hvor mange jeg vil ta, og tar pauser.

7. For jeg tar pauser. Jeg bruker mye energi på å skifte mellom fokus.

8. Jeg må stadig vende tilbake til det samme. I lærergjerningen er mye sånn «her og nå», «neste time», «fort ferdig». Jeg tror ganske bestemt at det kan være ødeleggende for den litt seigere utholdenheten. Når jeg nå skal skrive en eksamensbesvarelse, for eksempel, blir jeg nødt til å skjerpe meg igjen. Våge meg ut på dypet. Akseptere at ikke alt blir ferdig med en gang.

Han med capsen skal ha påfyll. Kompisen begynner å lese, ser det ut til. De har akkurat nevnt «bachelor», uten at jeg har fått med meg resten av samtalen, så noe må det være. Jepp, han holder i fem min.  Vil helst fortsette. Jeg hører ham si «It’s Learning» – et annet sikkert tegn. I neste setning høres imidlertid «FIFA», og jeg vet at slaget er tapt. De holder nok ikke ut. Skal vi tro Schwartz, utholdenhet faktisk en viktig predikator på suksess.

Schwartz er ikke spesielt optimistisk på vegne av MOOC-ene, heller: «And MOOCs, whatever their potential cost-saving benefits, enable students to watch presentations in brief snatches, perfect for the attentionally challenged, which in turn pressures instructors to organize their material in matching, bite-sized portions. We all let students bring their laptops into class, which virtually guarantees that they will be shuttling between email and web surfing while occasionally taking notes on what is being said. None of this is a recipe for strengthening the sustained attention muscle».

Dette er ikke det vi ønsker, selvsagt. For igjen – Schwartz anerkjenner jo at verden er kompleks og står overfor svært komplekse utfordringer. Vi kan ikke stenge teknologien ute i det bildet, men vi må kanskje tenke over hvordan vi former vår egen oppmerksomhet. Når jeg skal bidra i en MOOC i Smart læring, er nettopp attention et begrep jeg har lyst til å jobbe videre med. Det er kanskje et paradoks – eller?

På nabobordet har de fått opp bøkene ved siden av hver sin skjerm. Praten har stilnet. De sitter med hvert sitt. Det holder ei stund. Kanskje det er håp for dem likevel.

PS. Jeg leser Rheingold: Net Smart, som nevnt i tidligere innlegg. Han bruker mye tid på attention i første kapittel av boka si. Hans første råd er faktisk bare å begynne å bli oppmerksom på sin egen oppmerksomhet. Hva er din strategi?

 

 

 

 

 

 

Advertisements
 
 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: