RSS
Link
08 Apr
plagiattreff

Slik ser det ut om plagiatkontrollen finner sammenfall med andre tekster

 

 

Jeg har sammen med en kollega holdt et møte der vi viste noen metoder elevene bruker for å jukse på prøver når de bruker pc. Det slår meg at det er en jungel der ute som det er umulig å kontrollere. Dersom vi tror at elevene bør bruke digitale hjelpemiddel og tjenester, og i det hele tatt forholde seg til en digital verden, må vi utforme oppgaver som krever samarbeid og samhandling, og som krever kildebruk og søk. Skriflige arbeider kan suppleres med samtaler og andre muntlige aktiviteter. Dessuten må vi altså vite om hvordan elever kan forsøke seg på juks. Det hjelper ikke å være naive.

På møtet viste kollegaen min blant annet disse typene juks:

1. Forsøk på å lure plagiatkontrollen Ephorus som er integrert i It’s Learning. Dette gjør de for eksempel ved å lime inn tekst som bilde, ved hjelp av utklippsverktøyet. De kan dessuten bruke ulike framgangsmåter for å legge inn tegn i tekster for så å gjøre disse tegnene hvite (de bruker «søk og erstatt»). I tillegg har vi sett av diskusjonsforum at de kan erstatte latinske bokstaver med for eksempel cyrilliske, der disse er helt like. Da vil heller ikke plagiatkontrollen oppdage feilen. Akkurat det med bilder og hvite tegn er ganske greit å oppdage dersom man trykker litt i dokumentet og endrer farge. Du kan selvsagt også google enkeltord og hele fraser for å se om det dukker opp noe.

2. Elevene sier det er noe feil med filene – men i noen tilfeller har de selv sørget for at filen har fått denne feilen. Det finnes egne nettsider som lar deg gjøre filer «korrupte», som det heter. Elevene kjøper seg tid dersom læreren går på bløffen og lar dem få utsatt frist. På It’s Learning kan de også levere som «kladd», og da vil det heller ikke bli kjørt plagiatkontroll. Et lite tips er å se på hvem som eier et dokument og når det ble opprettet (se fil – egenskaper). Det er ikke alltid det du tror.

3. Elevene bruker mobilene sine og setter opp egne nett som de går inn på når de egentlig ikke skal ha nett-tilgang. Dette har vi liten mulighet til å kontrollere: vi kan si at vi ser det er flere nett der, men ikke stort mer.

4. Det finnes egne nettsider der de diskuterer hvordan de kan jukse. Freak.no er ett av dem, propaganda.net et annet. Det er selvsagt også nettsider for opplasting av tekster, som studienett.no og daria.no, Norsklærerens håp er jo at de leser noen av de tekstene de finner der, hvis de er gode… Jeg har forøvrig tidligere nevnt Sparknotes!

Etter møtet har vi fått noen tilbakemeldinger. For noen er dette kjent stoff, mens en lærer utbrøt at «jeg er sikker på at jeg har blitt lurt!». En annen var litt oppgitt fordi dette betyr at arbeidet blir atskillig mer tidkrevende. Vi snakket litt om hvilke konsekvenser dette får framover. Kanskje blir vi nødt til å ha flere papirprøver igjen, men jeg er opptatt av at skolen ikke blir hengende igjen i et foreldet og ensidig syn på hva læring er, og hva vurdering er. Hva med vurdering for læring, tenker jeg. Men uansett vil vi at elevene våre skal være ærlige om det de kan, og det de produserer, uansett om det er puggestoff, gjengivelser og drøfting av faginnhold, individuelle tekster eller samarbeidsoppgaver.

Se forøvrig denne fine saken fra Slideshare, som også sier noe om hvorfor og hvordan elever i dag jukser. Der ser jeg at mine egne nittitallsmetoder var helt etter boka: jeg lagde meg system av tegn for å huske komponister, husker jeg, men disse systemene hadde begrenset jukseeffekt. Jeg hadde også en lapp i pennalet en gang, men da prøven kom, husket jeg jo alt som sto der likevel og trengte ikke lappen. I stedet brukte jeg hele prøven på å være nervøs for å bli oppdaget. Ingen god følelse.

Da var det bare å hive seg over heldagsprøvene, gitt. To hele, fine bunker.

100 % oppmøte og forhåpentligvis 0% juks.

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 8. april 2014 i Ukategorisert

 

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

