RSS

Mitt nye liv som LIM mellom teoretiske akademikere, professorer i den digitale skyen og ungdommer i klasserommet

29 Mar
twitterbildet

Mitt ansikt utad som @hernesvold på Twitter

 

 

I går postla jeg et svar til NTNU og Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse der jeg takket ja til et engasjement som går ut på å bidra til en eller flere MOOC-er som planlegges under ledelse av professor Arne Krokan, noen samfunnsvitere og en gjeng med folk på PLU – deriblant Inger Langseth. Innholdet i disse MOOC-ene, eller online-kursene, er for tiden under utforming, men kursene vil rette seg mot folk i utdanningssektoren og legge vekt på både ferdighetsmål, kunnskapsmål og holdningsmål. Arne Krokans bok Smart læring står sentralt her, men vi vil også støtte oss til Howard Rheingold og det han skriver om i Net Smart – blant annet. Disse har jeg nevnt i tidligere poster fordi jeg også har jobbet med dem som deltaker i kurset «Smart læring» som Sør-Trøndelag fylkeskommune har kjøpt fra NTNU videre.

Mandag morgen er det tid for å samles igjen – fysisk – med gjengen fra fylkeskommunen. Lærere som meg selv. Som har forsøkt seg på kahooting, samskriving, blogging, facebooking, bookmarking og så videre og videre – med større og mindre hell, antar jeg. Vi som deltar her møter alle «ungdommer i klasserommet» (jfr dagens tittel). Vi ser hvordan gjennomføring av nye arbeidsmetoder både gir nye muligheter og nye utfordringer.

Jeg har allerede vært med på noen møter oppe på PLU og rukket å rote meg vekk en rekke ganger, både i de fysiske lokalene med diverse låvebetegnelser, i en ukjent størrelse ansatte (møtene ser ut til å være organisert etter følgende prinisipp: «en ny mannlig ansatt deltaker per møte»), og i et teoretisk materiale som kan være vanskelig for et lektorhode med åtte års fartstid i skolen å forstå (for eksempel kan diskusjonene gjerne dementeres med utsagn som «det kan også være helt motsatt»). La meg prøve å sortere litt her:

Utgangspunktet for møtene har vært å forsøke å få en felles forståelse for hva læring i digitale omgivelser og med sosiale medier innebærer. Men vi snakker også mye om hvordan vi kan utforme MOOC-ene rent praktisk; hvis kursene får en lineær utforming, vil det også påvirke hvordan deltakerne griper an innholdet i kurset. Inger Langseth tar til orde for en ikke-lineær organisering, der man kan se for seg en indre kjerne – et utgangspunkt, noen spørsmål som deltakerne er med på å utforme. En slik kjerne kan for eksempel være «samarbeidslæring». Ut fra denne kjernen har man flere mulige verktøy (Google Drive, blogging, wiki, facebookgrupper, skype osv), altså ferdighetsmål). Deltakerne velger hvilke «noder» de vil fordype seg i. I neste omgang kommer den teoretiske forankringa, kursets kunnskapsmål. I løpet av denne prosessen – jeg er litt usikker på hvor, egentlig – er det også nødvendig med refleksjon. Uten refleksjon og forankring av de nye praksisene i teoretisk materale vil de mest trolig bli korte blaff i et ellers hektisk arbeidsliv. Dersom holdningene endrer seg, vil man jo ønske å arbeide annerledes også.

Mitt bidrag mandag vil dreie seg om hvordan jeg har brukt kuratortjenesten Scoop.it i klasserommet rent praktisk samt hvilke tanker jeg har om deltakelse og nettverk i et forsøk på å være teoretisk. Mitt liv som lim har såvidt startet.

 

 

 

3 Svar til “Mitt nye liv som LIM mellom teoretiske akademikere, professorer i den digitale skyen og ungdommer i klasserommet

  1. vattkimd

    29. mars 2014 at 17:24

    Lykke til med det viktige arbeidet!

     
    • hernesvold

      29. mars 2014 at 20:54

      Takk for det! Mye å ta fatt på.

       
  2. digitalelena

    30. mars 2014 at 13:49

    Dei er heldige som har fått tak i så godt lim som deg! 😀 Du går ei spennande tid i møte! Lykke til!

     

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

