RSS

Nettverksteori. Et forsøk på å forstå noe med tall.

19 Mar

Fra min jeg skal ikke si usle, men relativt beskjedne og uryddige kontorplass i båsen jeg deler med seks kolleger (deriblant min dyktige og noe masteroppgavefokuserte kollega Siw: «kan du ikke skrive litt kort, så jeg rekker å lese det», sier hun), prøver jeg å forstå hvordan dette med nettverk fungerer. Og hva er vel ikke bedre tenkeverktøy enn å skrive om det. So here it goes, som man gjerne sier.

I den umiddelbare skolehverdagen er vi forbundet med hverandre i relativt ryddige størrelser. Jeg forholder meg til klassene mine og ser på den som enheter, mer eller mindre. Jeg har også en forventning om at elevene forholder seg til hverandre innad i disse gruppene, på samme måte som jeg har et sosialt og delvis faglig fellesskap med folka på båsen min.

Når jeg utvikler undervisningspraksisen min, prøver ut nye opplegg og tanker, og holder meg sånn passe orientert i verden, er likevel de nettverkene jeg deltar i på nett, enda viktigere. Howard Rheingold presenterer ulike nettverksteorier i stadig omtalte Net Smart. Jeg fant dette bildet som illustrerer de tre teoriene han snakker mest om: Sarnoff’s law, Metcalfe’s law og Reed’s law.

metcalfef2

Det er spesielt Reed’s law som er interessant her: når du øker antall noder eller personer i et nettverk, og det er koblinger mellom disse, øker også verdien av nettverket. I tillegg ligger verdien i koblinger mellom nettverk. (Jeg fant bilde og noe informasjon her.) Sagt med Rheingold Reed’s law «shows that the value of the network grows not to the square of the users, but exponentially» (199). Her er det litt mye matematikk for norsklektoren, men det betyr i alle fall at det blir eksplosiv økning.

Men ulike typer nettverk kan også ha ulike fordeler og ulemper. Dersom du skal søke nye jobber, eller tenke nye tanker, er det de store, litt løse nettverkene som har størst verdi. Her er Twitter spesielt egnet, tenker jeg. Facebook blir begrenset til de vennene du aktivt har, mens Twitter per definisjon er lagt opp til at du skal ha mange følgere – og følge hvem du vil. Rheingold, for eksempel, har over 30 000 følgere og følger også selv over 1000 tvitrere. Folk som knytter sammen ulike nettverk kan være ekstra verdifulle – såkalte «bridges» eller broer (Rheingold, Net Smart: 206).

Så lurer jeg på, da. Hvordan er min nettpraksis. Hvilken rolle har jeg i mine nettverk? Kan jeg tenke smartere – bli flinkere til å utnytte det potensialet som ligger i nettverk? Her er de sosiale mediene eller plattformene jeg benytter mest aktivt om dagen:

1. Facebook. Noen personlige oppdateringer, noen bursdagshilsener, noen kommentarer. Holder søskenbarn og gamle studievenner halvt i ånde. Dessuten: egne grupper for kurset Smart læring og en skoleklasse, blant annet.

2. Twitter. I går gjorde jeg noen framstøt for å utvide listen jeg følger i håp om å sende nye tanker foran radaren. Blant annet la jeg til Howard Rheingold, og jeg skrev en tweet med emneknaggen #emneknagg for å tiltrekke meg folk som «ligner meg selv» (les: andre digitalt interesserte men først og fremst litterært og språklig orienterte norsk-folk). Helst vil jeg ha et nettverk av folk som bare bekrefter egne tanker og synspunkter jeg har (det Rheingold omtaler som «highly clustered network», altså med mange tette forbindelser på kryss og tvers). Helst. Men det holder nok ikke i lengden, og derfor har jeg også for eksempel kunnskapsministeren på twitterlista mi. Hyggelig det, altså.

3. Scoop. Jeg legger til tekster som jeg tror elevene mine kan ha nytte av. Her kan jeg bli flinkere til å utvide eget nettverk. Jeg ble glad da jeg leste Rheingolds beskrivelse av hvordan han jobber «smart»: «stumble on something, become curious, ask others, and then look to where others point«. Det er det jeg håper elevene mine skal begynne å gjøre også, og da handler det både kurering, nettverk og motivasjon for læring.

4. WordPress. Jeg følger noen blogger. Kjempeglad for å ha Lena som kollega, for eksempel.Hun kan jeg lufte mange nye ideer med.

5. Instagram. 20 følgere får et nokså upretensiøst innblikk i min hverdag. Lukket konto, tett nettverk der mange av de jeg følger, også følger hverandre.

 

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

