RSS

Lektorens drøm: bli like interessant som internett!

08 Mar

I mitt forrige innlegg beskrev jeg en engelsktime der jeg forsøkte å jobbe med flere ting: 1. vi jobbet med «global challenges» og temaet barnearbeid, 2. vi prøvde å være oppmerksomme på vår egen oppmerksomhet, 3. vi brukte kuratortjentesten Scoop til å finne og beskrive tekster om det aktuelle emnet og til sist også dele disse tekstene med andre. I dag vil jeg prøve å koble på noe teori fra før omtalte Howard Rheingold og også dele noen tanker jeg gjøre meg om koblingen mellom disse punktene.

Rheingold vier et helt kapittel til attention i sin bok Net Smart. How to Thrive Online (2002: MIT). En av mytene han prøver å avkrefte, er at vi er så gode på multitasking. Det vi egentlig gjør, er flere handlinger parallellt – men for de aller, aller fleste, vil noe gå tapt dersom vi prøver å gjøre flere ting samtidig. Vi skifter i bunn og grunn bare mellom aktiviteter, og i dette skiftet foregår noe han kaller attentional blink (39) eller altså et slags tap.

I et forsøk på å arbeide med studenters oppmerksomhet rent praktisk, har Rheingold blant annet filmet i klasserommet. Du kan se selv på denne videoen: Rheingold undersøker oppmerksomhet… Han sier blant annet at læreren på et vis har havnet i en rolle der han eller hun må prøve å konkurrere mot internett for å holde på elevenes fokus i klasserommet – en jobb de fleste lærere vil mislykkes i, og likevel ser det ut til at mange bare gir opp og aksepterer at det er blitt slik. Alle som underviser, vet hvor viktig det er å få blikkontakt og respons fra elevene. Det er heller ikke greit å vite hvem som faktisk bruker pc-en sin til noe faglig og relevant, og hvem som ser fotballkamp.

Nå påstår jeg ikke at alt var bedre før: i klassen min på videregående var det en rekke ting som konkurrerte om vår oppmerksomhet: kaffekokeren i det ene hjørnet, tekokeren i det andre, frukttørkeriet (seriøst, tuller ikke), Ifa-pastilleskene, matpakka, dongeribukser med litt for høyt liv, dongeribukeser med litt for lavt liv, for flagrende gevanter, lærerens uvaner… og så videre.

Da er det slett ikke rart at elevene i dag har lyst til å la seg distrahere av alt som foregår på nett. Det er iboende i oss mennesker å ville følge med på andre mennesker og deres aktivitet, hevder Rheingold: «Humans pay a lot of attention to other humans – hence the success and seductive distractions of social media such as Facebook and Twitter» (40). Jeg har lyst til det selv: har noen kommentert det siste bildet mitt på Instagram, kanskje?

Men det må være mulig å bruke all denne oppmerksomheten til noe fornuftig.  Elevene i før omtalte klasse sier gjerne at de greier å holde oppmerksomheten dersom de synes at emnet er interessant. I en ideell verden vil de lære seg å greie det samme også når egen interesse daler, men det er kanskje mye forlangt. Jeg håper at kurering ved hjelp av for eksempel Scoop kan hjelpe elevene til å se på noe de kan lære av: både gjennom at de følger andres lister («attention to other humans») og generelt mot den vide verden (hva har andre skrevet om). Noe nettaktivitet må kunne være både faglig og litt spennende «trykking» og samhandling.

Ikke minst blir min rolle som digitalt forbilde og aktør på nettet viktig: jeg håper min scoopliste kan være nyttig for dem.  De kan følge min liste (ikke meg direkte) og legge til mine saker til sine egne lister. Jeg liker desssuten arbeidsformen fordi den gir rom for differensiering (vanskelige og lettere tekster, tekst og video), det er lettere å få elevene til å lete blant fagstoff som til en viss grad er silt og satt sammen av andre, og vi kan jobbe med hypoteser som de selv kan finne svar på.

Hvor er vi så i oppmerksomhetsløypa. Skal jeg prøve å filme klasserommet, kanskje?

attention

 
1 kommentar

Skrevet av den 8. mars 2014 i Scoop, smart læring, sosiale medier

 

Stikkord: ,

Ett svar til “Lektorens drøm: bli like interessant som internett!

  1. vattkimd

    9. mars 2014 at 15:06

    Veldig interessant innlegg. Synest Rheingold sine tankar om multitasking vs aktivitetsskifte er spennande – har aldri tenkt over det på den måten. Takk for inspirerande scoopliste. Nytta noko liknande som heiter NetVibes for nokre år sidan i didaktisk samanheng.

     

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

