RSS

Omvendt undervisning på elektrofag

03 Mar

Noen lærere på skolen min har drevet systematisk med omvendt undervisning ei stund, og i dag fikk jeg høre om arbeidet de gjør. Jeg har fått lov til å dele denne infoen på bloggen min:

Utgangspunktet for prosjektet var en yrkesfagdidaktisk masteroppgave, og det ble tidlig klart at de trengte noen lærere til å samarbeide om å lage videoer som de kunne bruke i et bestemt fag. De ble enige om hvem som skulle stå for gjennomgangene, og hvem som skulle filme (håndholdt kamera). Videoene er redigert med Moviemaker, under mottoet «helst bare ett opptak». De har laget flest korte videoer som viser utregninger, skjema og annen teori, men også noen lengre videoer opp til 30 minutt som er knyttet til praksisoppgaver. Her er erfaringene oppsummert:

1. Gjør det så enkelt som mulig

2. Gjør det fort.

3. Legg på Youtube. Da kan andre se det. De har fått tilbakemeldinger og forespørsler fra fremmede om å lage flere tilsvarende videoer. Foreldre har også vist interesse.

4. Du kan skrive manus, men det er like greit uten (dersom du vet hva du skal si).

5. Humor er lov.

6. I starten av hver video sier de hva de skal gjøre, før de gjør det. Ellers har de ikke brukt noe spesielt mønster.

7. Helt ok å stå foran ei vanlig tavle.

8. Lag en database, et årshjul el.l, slik at du får et system du kan bruke flere ganger.

9. Noen ser videoene hjemme, mens andre ser på skolen – og noen begge deler. De får anledning til å se om igjen, eller få forklaring fra lærer = differensiert undervisning.

10. Metoden frigjør tid.

Her kan du se et eksempel på en slik video:

Advertisements
 
3 kommentarer

Skrevet av den 3. mars 2014 i omvendt undervisning

 

Stikkord: , , , , ,

3 Svar til “Omvendt undervisning på elektrofag

  1. digitalelena

    3. mars 2014 at 22:02

    Skjønnar at eg gjekk glipp av noko når det digitale kvarteret gjekk meg hus forbi i dag! Æsj æsj æsj!!! Utrulig kult og veldig interessant at dei opplever at metoden faktisk frigjer tid, i motsetnad til kva ein kanskje ville tru på førehand! Dette må vere heilt genialt for elevar som gjerne vil høyre forklaringa oppatt fleire gonger før det sitt 🙂 GO ELEKTRO og OMVENDT UNDERVISNING!

     
  2. Tom Forsmo

    3. mars 2014 at 22:32

    Det er veldig spennende det dere gjør her. Dere er nyskapende og innovative med tanke på hvordan skape mer og bedre læring.
    Jeg utfordrer dere til å prøve det åpne sosiale læringsnettverket som jeg akkurat har lansert. Se forøvrig vedlagt film for mer info 🙂

     
  3. Odd Skavern

    5. mars 2014 at 09:25

    Som skoleleder er det veldig spennende å se lærere prøve ut ulike metoder som nå prøves ut i elektrofag. Interessant å høre erfaringer fra lærer som oppgir at omvendt uindervisning kan frigjøre mer tid til elever som trenger ekstra veiledning. Stå på videre!!

     

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: