RSS

Attention! Hva kjennetegner din digitale hverdag? (Ikke glem å puste)

03 Mar
attention1

Min digitale hverdag. Hvor ble det av fiolinen oppi alt dette.

 

Hvor ofte er du innom ulike spill, sosiale medier, mailen din, nettaviser og andre digitale ting og tang i løpet av en dag? Tør du sjekke? Jeg har tenkt litt på det i det siste. Howard Rheingold skriver om dette i boka Net Smart: hvordan øve på oppmerksomhet om din egen oppmerksomhet (eller attention). Det er nesten skummelt å innrømme det, men jeg er ikke helt klok og slett ikke bare rasjonell i nettbruken min. Spesielt mobilen er farlig å ha i handa. Det er som sjokoladespising: har du først begynt, må du ha mer. Da gjelder det å ikke la seg rive med av «Tetris», eller min nyeste oppdagelse, «Jewel Mania».

I dag spurte jeg en klasse om ikke de kunne tegne nettvanene sine, og prøve å indikere både hvilke ting de er innom, og hvor ofte. Dersom en skal ha håp om å bli mer fokusert i arbeidet sitt, må man først kunne si noe om hva som kjennetegner egne mønster. Jeg var dessuten litt nysgjerrig på hvorfor ikke flere hadde fått seg inn i Facebookgruppa jeg har oppretta for å kunne gi beskjeder og lekser mer effektivt. Ikke minst – jeg var ganske sur (og la ikke skjul på det) for at bare fem-seks elever i klassen hadde gjort leksa (som var å lese i roman, eller høre meg lese for dem på lydfil – veldig lett å få til, skulle en tro!). Her er det definitivt noe med attention. Men først min egen, som jeg nesten ikke våger å vise frem:Mitt største forbedringspotensiale ligger i frititdsbruken av mobilen. På jobb har jeg ikke mye tid til å spille Wordfeud: det kan være «min tur» uten at jeg gjør noe med det gjennom så å si hele arbeidsdagen. Jeg er derfor rimelig tilfreds med hvordan jeg bruker pc og mobil i arbeidstida. Når jeg kommer hjem, er fristelsene desto større, og når ungen har lagt seg, blir det enda verre… Elevene er nok i enda større grad enn meg besatt av telefonene sine og alt de kan gjøre med dem. Her er et eksempel på en elev-tegning som nok er ganske representativ for ungdommene:

attention3b

Og sånn går no dagan. Mobil, mobil, mobil, pc. Gjenta i det uendelige…

Hvorfor blir det slik? Hvordan kan vi øve på oppmerksomhet? Kan vi endre nettvanene våre slik at de blir mer effektive og fremmer læring? I følge Howard Rheingold kan vi det. Han sier blant annet at attention, eller oppmerksomhet, er noe vi kan øve på (Net Smart: 246, samt kapittel 1). Det første steget er å bli bevisst vanene våre. Han snakker også mye om pust, og forteller blant annet at han selv oppdaget at han holdt pusten hver gang han leste epost. Pusten kan fortelnle oss noe om stressnivå og avhengighet. Jeg glemmer ikke da pianolærerinnen nærmest ropte til en medelev som var stresset før eksamen (i piano, skrekkoggru): «Du må pust, Siv Lena, du må pust!». Hun var så konsentrert om det vanskelige pianostykket at hun glemte å puste. Rheingold kan kanskje ha fornemmet noe lignenede. Han ber oss forsøke å bli oppmerksomme på egen kropp og på andre – gi oppmerksomhet. I det påfølgende sier han også at vi må være tydelige på hvilke mål vi har, og stadig spørre oss selv om den aktiviteten vi bedriver, hjelper oss mot mål.

Det er noe vesentlig her: elevene må ha et mål og et ønske om å endre atferd på nett dersom de skal kunne endre det. Kanskje de ikke vil?

 
Legg igjen en kommentar

Skrevet av den 3. mars 2014 i sosiale medier

 

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

