RSS

Insta når du er femten

21 Feb
Sara på skøyter

Straks femten år gammel oslofrøken og drøyt halvveis i ungdomsskolen

Tantebarnet mitt har 245 følgere på Instagram etter to års fartstid. Storparten av følgerne er folk hun kjenner. Tror hun. Hun følger 152 selv. Dette svarer hun selvsagt på stående skøytefot: det er viktig å ha oversikt over hvordan det står til på sosiale medier. Jeg spør hvor mange følgere hun har på Facebook. Venner, mener du vel. Det er litt færre venner på Facebook enn følgere på Instagram, og bruken er noe ulik. Hun beskriver sin egen bruk av Instagram slik:

1. Hun ser på andres bilder, både fra venner og folk som tar fine fotografier. Hun er innom hver dag.

2. Hun legger ut en del bilder selv av hva hun gjør i hverdagen. Hun legger ikke ut hver dag, det kommer litt an på hva hun gjør – av og til bare en gang i uka. Hun legger ikke ut bilder av andre uten godkjenning først, og vil heller ikke at andre gjør det mot henne.

3. Hun følger nesten bare jenter. De fleste guttene hun kjenner er på Instagram, men hun mener det er flere jenter. Hvorfor det, tro? Nei, si det. Tar de andre typer bilder? Det vet hun heller ikke, i og med at hun ikke følger så mange av dem. De legger neppe ut mange bilder av cupcakes.

4. Hun har aldri brukt Instagram til noe skolerelatert. Hun har imidlertid lagt ut bilde av at hun gjør lekser en gang. Det teller kanskje ikke. De har ikke hver sin pc på skolen og får heller ikke ha frem mobilene i timene. Det har blitt strengere i det siste. Det er greit, synes hun, men det er litt kjipt hvis de ikke får ha dem i friminuttene. Hun tror de har den regelen slik at ikke de skal legge ut bilder av andre på skolen uten at de har godkjent det. Hun tror ikke dette med ikke-godkjente bilder er et problem på hennes skole.

5. Man skriver gjerne «fina» eller «søta» til venninnene sine. Det er fordi det er hyggelig, sier hun. De snakker om det som står der og om bildene. Til ukjente folk hun følger kan hun skrive at det var et fint bilde. Kanskje skriver hun på en litt annen måte til dem.

6. Mange har åpne profiler, noen har lukkede profiler der de godtar de fleste forespørsler, og noen har 2 profiler: en åpen, og en lukket som bare de nærmeste vennene kjenner til. Ikke alle har foreldrene sine på Insta, mens de fleste har dem på Facebook. Om det er forskjell på hvordan hun og mora hennes bruker Instagram? Tjo. Det blir litt mer voksen-aktig når foreldrene er der. «Nå har vi malt veggen på hytta», er en typisk melding fra mora. Det er nok også mer tekst på de voksnes «post», sier hun (med engelsk uttale).

Det siste her synes jeg er veldig interessant. Ungdommene bruker sosiale medier i større grad til å bare sende bilder, tagge bilder, dele, kommentere, se. Bildene kan være nok i seg selv. Om bildene sier noe om dem selv? Ja, sier hun, det forteller i alle fall noe om hva de er interessert i. Hva de liker. Man må ha fine bilder for å få følgere, og folk må synes de er interessante. Hun tenker på hva slags filter hun bruker, at bildene må passe litt sammen, og at hun ikke må legge ut bilder for sjelden dersom folk skal gidde å følge med. Det er akkurat som med andre typer sosiale medier – hvis du putter noe inn, får du mer ut av det også.

Kunne det vært noe å bruke på skolen, da? Tja. Kanskje noe kunst og håndverk? Tatt bilder av ting de lager? Vi vet ikke helt. Men vi vet at vi liker skøyter, cupkakes og London.

Vi liker cupcakes

Vi liker London også.

Advertisements
 
1 kommentar

Skrevet av den 21. februar 2014 i sosiale medier

 

Ett svar til “Insta når du er femten

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: