RSS

Crap detection – om å skille pantere fra papegøyer i den digitale jungelen

12 Feb

Howard Rheingold skriver i sin bok Net Smart om hvordan man kan lære seg å oppdage nettskrot – det han kaller «crap detection». Hans kroneksempel har jeg vært borti før: martinlutherking.org er et av de første treffene du finner når du søker etter borgerrettighetsforkjemperen. For et utrent øye ser det tilforlaterlig og greit ut, men allerede på forsida får man hint om at dette ikke er en side til støtte for hans kamp (og dermed en panter):  «Stormfront» er ikke kjent for det. Likevel kan man jo la seg lure av beskrivelsen som dukker opp før du entrer sida: «The truth about Martin Luther King: Includes historical trivia, articles and pictures. A valuable resource for teachers and students alike». Her var heller ikke .org noe kvalitetsstempel, med andre ord.

Hvordan vet man om en kilde er pålitelig eller ei? Jeg synes det er lettest å holde orden på norske nettressurser, fordi jeg kjenner omdømmet til mange av dem; Språkrådet og Store norske leksikon er snille og litt pratsomme papegøyer. Går man på biblioteket og søker i bøker, vil de fleste bøkene være kvalitetssikret i flere omganger. Utafor det lille .no kan det være greit å kjenne til et par regler for domener, i alle fall:

.com har flest domener, og er åpent for alle som kan betale for det. De fleste kommersielle aktører velger dermed .com. Noen velger også .net – i utgangspunktet var dette for nettleverandører, forsto jeg.

.edu er forbeholdt utdanningsinstitusjoner, så vidt jeg vet, men man må nok ta sine forholdsregler også her

.gov tilhører (US) føderale regjeringsplattformer (government), altså dermed ikke på statlig eller lokalt nivå

Hva var kilden min her? Jeg søkte både hit og dit. Fant for eksempel svar på quora.com, og på Yahoo Answers. Jeg kom dessuten over en søkemotor (whois er et stikkord her) der man kan finne informasjon om hvem som eier et domene: domaintools.com. Den ryddigste oversikten jeg kom over, fant jeg imidlertid på en edu-side: Online Library Learning Center. En enkel måte å finne informasjon om ei nettside er simpelthen å google den som har lagt ut materialet, eller eieren av sida. Dessuten gir søkemotoren alexa.com (i tillegg til flere andre) muligheten til å se hvem som har linket opp til en aktuell side. Jeg fant for eksempel at det er hele fire lenker til denne bloggen! I global sammenheng er jeg nok temmelig upålitelig som kilde… Likevel:

Jeg anbefaler alle som ønsker å vite mer om crap detection å sjekke ut denne e-forelesninga fra Rheingold selv (se nederst også). Her snakker han om literacy i nett-sammenheng, og han skisserer fem punkter for denne literacyen: attetion, participation, cooperation, critical consumption og network awareness. Alt dette går ut fra det han mener er i kjernen: tekniske ferdigheter (lese, skrive) og sosiale ferdigheter (delta i samfunnet av skrivende, lesende).  Han løfter dessuten frem betydningen av nettverk, for eksempel mellom studenter og lærere som vi kan ha tilllit til innenfor et bestemt område. Det kan jeg kjenne meg igjen i: når jeg deltar på kurset i Smart læring, blir nettopp medstudentene viktige kilder til nye erfaringer.

I mitt eget klasserom er jeg neimen ikke sikker på hvordan ståa er. Elevene mine skjønner som regel at daria.no ikke er den beste kilden når de søker gode tekstanalyser (de fleste tekstene der er skrevet av elever som er yngre enn dem selv, dessuten). Jeg har prøvd å be dem se på flere treff enn de første, og eventuelt bruke Wikipedia som utgangspunkt for nye søk. Vi gjør også spede forsøk på nettverksbygging gjennom kuratortjenesten scoop.it, som jeg allerede har skrevet litt om.

Hvordan står det til med din egen net literacy? Kjenner du panterens brøl når du hører den?

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

