RSS

Digital engelsktime: Scoop og Twitter

03 Feb

Noen blogginnlegg fortjener ikke å stå uredigerte. Jeg skrev tidligere denne uka opp notatene mine før en engelsktime der jeg ønsket å 1. samskrive 2. bruke scoop og 3. prøve twitter. Stikk i strid med alt jeg anbefaler andre lærere altså – gjør alt på en gang! «Bodil har blitt teknologifreak», har jeg hørt elever si. «Hun tar samme kurs som Siw». Javisst ja. Jeg og Siw deler attpåtil arbeidsrom og konkurrerer om hvem som kan være først ute med nye løsninger… Her er en oppsummering av gårdagens erfaringer:

 2: www.scoop.it My list: novelsiread. Pick one of the articles, read, make a summary and a comment.

Jeg hjalp noen elever med å velge hensiktsmessig artikkel blant de jeg hadde samlet. Der fantes tekster med litt ulik vanskegrad, og noen var direkte knyttet mot romanlesinga som de driver med, noe til litteratur generelt, og noe litt på siden. Tre av artiklene var først og fremst videosnutter med noe tekst i tillegg. De kunne se mine kommentarer til hver tekst også.

Dette ble en fin oppgave, tror jeg. Bare noe så enkelt som at tekstene presenteres litt lekkert! Elevene greide fint å skrive «summary», og mange fikk også sagt noe om teksten selv.Jeg spurte også om dette kunne være noe å jobbe videre med, kanskje lage egne lister? En elev ville gjerne lage en hobby-relatert liste (flott å få dem til å faktisk lese flere tekster på engelsk), mens andre trodde det kunne fungere faglig også.

Min plan for neste tema i faget er å la elevene utforme en liste som er direkte knyttet opp til et prosjekt der de må fordype seg i noe innenfor den store sekken «global challenges». Her må det finnes mye spennende stoff! Hvis de skal kurerer tekster, må de først lese dem, og derettter gi en kommentar. Følger de andre som har samme eller beslekta tema, kan de rescoope – låne fra andres tekstbank.

3: Group task: use Twitter and find information about #Snowden #Obama #superbowl #olympic games #russia #human rights #state of the union?? #philip seymore hoffman 

Så kastet vi oss ut i kaoset. Omtrent en tredjedel av klassen hadde egen Twitter-konto, og de ble sjefer for hver sine grupper. De måtte bestemme seg for en hashtag og deretter forsøke å finne informasjon om denne. Huhei hvor det kan boble av norsk, engelsk, fag og ikke fag på en og samme tid! Det gjelder faktisk her å puste dypt. Akseptere at læringsutbyttet ble magert. Noen ramlet over homoerotiske poseringer og «offers», andre snubla innom temmelig useriøse hashtagger. Følger man Obama-hashtaggen, oppdateres den omtrent hvert tredje sekund og er umulig å få oversikt over. Her skjer jo bare ting i øyeblikket. Jeg runda av det hele med å lese noen tweets fra CNN og snakke om dem.

Lærdom av dette, da? Dersom jeg skal bruke Twitter igjen, vet jeg nå at jeg må planlegge det mer i detalj, og kanskje vise dem konkret hvordan jeg selv kan bruke tjenesten til å følge med på saker. Dra fram gode eksempler. Brukere kan være mer givende enn hashtagger. Dessuten trenger vi tid! Men det er ingen tvil om at et fag som internasjonal engelsk har bruk for at vi orienterer oss der ute og etter hvert også deltar selv.

Hashtag

Da jeg gikk på vgs, var # bare synonymt med «kryss» i notene, ett kryss for g-dur, for eksempel. Snedig hvordan tegn kan få nytt innhold på den måten. Men hvor ble det av oppløsningstegnet?

PS: Du kan følge meg på Twitter, selvsagt: @hernesvold

 

Stikkord: , ,

4 Svar til “Digital engelsktime: Scoop og Twitter

  1. siwof

    5. februar 2014 at 22:09

    He he, sånn kan det gå. Trur jeg må kryssjekke med deg litt framover slik at ikke elevene risikerer få dobbelt opp med Kahoots eller blogging fire timer på rad:-) Nå har vi ofte elever fra flere ulike klasser i samme gruppe, så etter hvert som digifeberen sprer seg nedover korridorene (og smitter flere lærere) blir det fort vanskelig å holde oversikt. Når lærer nr. 4 skal undervise elevene den dagen, full av entusiasme, drar i gang et samskrivingsprosjekt vil han kanskje ikke møte den samme iveren hos elevene..

    Så tilbake til oss to da. Du er kjapp til å gjennomføre nye ting, Men jeg har et par ess i ermene som jeg akter å dra fram etter eksamensperioden min er over. Bare så du vet det:-) Så blir jeg jo så rastløs nå som jeg må bortprioritere bloggen i denne perioden….Puh, ikke lett når du sittet rygg mot rygg i samme rom og klimprer (litt for kjapt) på tastaturet. I’ll be back.

     

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

