RSS

«Det var omvendt undervisning etter boka!»

29 Jan

Så langt har engelskklassen min hatt 5 videolekser etter jul, alle med en varighet på 5-10 min og med tema direkte knyttet til det vi driver med i faget. 3 har omhandlet grammatikk/språk, og 2 har handlet om litteraturanalyse. Den siste i rekka skal også handle om litteratur/modellelering av analysetekst. I og med at jeg har en student med meg som skal skrive om omvendt undervisning i fremmedspråk/engelsk, får jeg flere innspill enn vanlig og føler også et visst press (jamfør overskrifta på dette innlegget).

For jeg har strevd og styrt. Trykket på knapper, vurdert fram og tilbake, organisert, instruert. Slett ikke alle elevene gjør leksene likevel, selv om de etter min mening er betydelig enklere å gjennomføre enn de tradisjonelle leksene (som mange heller ikke gjør). I går fikk jeg likevel erfare at noe fungerte etter intensjonene:

Elevene så en film jeg hadde funnet på Youtube som forklarer «Parallelisms» på engelsk, og de svarte deretter på 3 korte spørsmål. Disse så jeg over før timen begynte (hei KS! Det var kvelden før, ja!). Ett av spørsmåla handlet om hvilke feil de tror de gjør selv, og om de tror dette med parallelisms er noe de gjør riktig eller ei. Jeg merket meg et par elever som pekte på helt konkrete ting de vet de ikke har forstått, slik at jeg kunne snakke med dem i timen etterpå.

Og så det beste: elevene fikk utdelt oppgaver som handlet om det de hadde hatt i lekse, og måtte forsøke å løse dem sammen i grupper. Da foregikk mye diskusjon! Noen hadde sett og forstått, andre sett og ikke forstått, atter andre ikke sett. Jeg kunne bruke tida på å forklare til de som trengte det. Noen kunne gå raskt videre. Den tida jeg brukte ved tavla, ble brukt til å gå gjennom oppgavene etter at elevene både hadde sett instruksene og prøvd det praktiske selv.

Lærdom av dette?
1. Korte videoer med et klart formål – ja
2. Instrukser – både før og etter
3. Bruk innholdet aktivt i timene
4. Ikke vær redd. Prøv, øv, evaluer, prøv på nytt.

parallelisms

Lektorlykken er å få skrive med rød penn på tavla også

Advertisements
 

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: