RSS

Jukse-analyse

28 Jan

Hvorfor ikke dikte opp analyse av en roman du aldri har hørt om?

Elevene har jobbet med litterær analyse en stund, og har derfor terpet på begrep som charaterization, setting, theme osv. I dag plasserte jeg dem i grupper på fire og fem, og hver elev fikk et ark hver. De skrev ett avsnitt hver før de sendte arket videre til nestemann som fortsatte med neste avsnitt (introduksjon, setting, karakterer, tema osv.). De måtte også «gjengi et sitat» – fritt etter fantasien, selvsagt. Elevene var nødt til lese hverandres avsnitt for å kunne lage fortsettelsen. Til slutt fikk sistemann i oppdrag å lete etter setningsfragmenter og et par andre ting, samt gi et råd til skriveren. Neste gang leser jeg noen utvalgte jukseanalyser og bruker det de har skrevet for å se hva vi trenger å øve på før de skriver de vanlige romananalysene sine. Dette opplegget tar ca 1 time og kan sikkert fungere like godt på norsk som på engelsk.

Værsågod, digitalelena!

fake literary analysis

Når ingen har hørt om boka, kan fantasien flyte fritt

Advertisements
 
1 kommentar

Skrevet av den 28. januar 2014 i Engelsk, norsk, skriveopplæring

 

Ett svar til “Jukse-analyse

  1. digitalelena

    29. januar 2014 at 23:21

    Takk takk og takk, lektor Hernesvold! Dette skal eg prøve ut ein gang!! 🙂

     

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: