RSS

Loggskriving og gruppearbeid

21 Jan

Jeg har funnet min aller første loggbok på loftet hjemme hos mamma. Den har den prosaiske tittelen «verksted-boka», og er altså en bok for å loggføre arbeid i sløyd på barneskolen. Boka har dessverre bare 6 tekster, men for meg er den en liten skatt. Med voksenblikk og lærerblikk leser jeg mye rart ut av de små tekstene jeg selv skrev i en alder av omtrent åtte:

med klåser

1. Ikke alle norsklektorer hadde plettfri rettskriving og tegnsetting som åtteåringer. KLÅSER? HÅLT PÅ MED OG?

2. Sammensatt tekst er fint. Fem av seks tekster er ledsaget av tegninger. Dessverre har ikke tegneferdighetene mine utviklet seg like mye som skriveferdighetene siden den gang.

3. Subjektet er viktig i loggskriving. Samtlige seks tekster starter med «jeg». Så også dette blogginnlegget!! Jeg tolker det som en ubevisst forståelse av sjangeren «logg» eller «blogg», men tar det samtidig som et hint om at jeg må forsøke å utvide repertoiret i fremtidige blogginnlegg.

4. Blogg krever lesere. 25 år senere får også deler av verkstedloggen muligheten til å nå et større publikum.

5. Tom Espen og Fredrik tok flere klåser enn meg. Enda viktigere: «men når vi skule ryde så var de jeg som jorde mest på grupa mi». Der har vi det altså. Jeg har alltid sett på meg selv som den som gjorde mest i ethvert gruppearbeid, kanskje med unntak av kollokvien på kunsthistorie grunnfag da jeg var smart nok til å finne tre flittige tredjeårsstudenter å samarbeide med. Men det kan være farget av subjektets oppfatning – hør bare på denne tweeten jeg så nylig:

Sykt å tenke på at absolutt alle i hele verden var «den eneste i gruppen som faktisk gjorde noe i gruppearbeid på skolen»

6. Det kan jo handle om kjønn, selvsagt. Så vidt jeg husker var både Fredrik og Tom Espen gutter. Samtidig: hva er det ikke som handler om kjønn.

7. Det kjekkeste er å velge grupper selv, forusatt at man har noen å velge… Stjeler denne flotte tweeten til slutt fra The Real FrP: «Må vi virkelig ha faste plasser i fire år? Kan vi velge grupper selv dersom vi har gruppearbeid? Spør for en venn» –

Frp gruppearbeid

 

 
 

Stikkord: , , , ,

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

