RSS

Flipped: hvordan skrive om setting

10 Jan

«Flipped classroom» eller «omvendt undervisning» er virkelig i vinden! Gratulerer til NTNU som har vært kloke nok til å tildele midler til prosjektet «Smart læring», som går ut på å » utvikle en MOOC for etter- og videreutdanning av lærere» og være en ressurs i arbeidet med å implementerer omvendt undervisning også i universitetssektoren (kilde: «Gjennombrudd for omvendt undervisning», Universitetsavisa 10.1.2014). Prosjektet retter seg også blant annet mot PLU-studenter og lærere.

Det er nok en del som er skeptiske til metodikken «omvendt undervisning» (er det bakvendt, liksom?), men jeg ser ingen grunn til ikke å ta det i bruk som en del av tilrettelegging og nivåtilpassing for enkeltelever. Derfor synes jeg også det er artig å være i gang med produksjon av egne instruksjonsvideoer og ikke minst egne refleksjoner om hva dette kan brukes til. Instruksjonsvideoene, som elevene helst skal se hjemme, er bare en liten brikke: det må frigjøre tid til å hjelpe elevene i klasserommet, og det må gi meg informasjon om hvem som trenger hva når vi møtes ansikt til ansikt. Denne informasjonen kan jeg samle inn vha noen få kontrollspørsmål eller tilbakemeldinger som følger videoen.

Min siste og hittil kanskje mest spennende video har mannen min laget manus til, og jeg selv spilt inn. Det er viktig for meg at jeg ikke venter til det er helt perfekt (da måtte jeg leid skuespiller, booka innspillingsstudio, skrevet en doktorgradsavhandling eller hatt et uvanlig talent for å våge meg på det); det som er godt nok i klasserommet, er godt nok for Youtube og andre elever. Se gjerne på videoen som forklarer betydningen av «setting» i romaner, med et eksempel fra Paul Auster’s New York Trilogy. Jeg leser opp noe tekst mens jeg markerer interessante ord, forklarer hva settingen betyr og leser en tekst som kan fungere som et avsnitt om setting i en analytisk tekst. Aller viktigst her: elevene skal selv plukke sitater fra andre romaner neste uke og skrive sine egne tekster.

Her låner jeg illustrasjonen til Universitetsavisa:

For generasjonen som ikke lenger vet hva «datasalen» er

Advertisements
 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggers like this: