RSS

Den mislykkede timen, vol 2, eller: Finn fem feil

17 des

Forrige uke skrev jeg om en mislykket time – den eneste mislykkede timen, såkalt (merk: «mislykket» ble akkurat en kategori på bloggen). Timen var mislykket av to grunner: 1. elevene skjønte ikke vitsen med Mentormob, og 2. vi fikk ikke logga oss inn på Quora.com. Full av overivrig pågangsmot bestemte jeg meg likevel for ikke å gi opp. Jeg ville at elevene skulle begynne med noe annet enn googling. Jeg ville at de skulle begynne å samhandle og utforske mulighetene som sosiale medier gir. Dette er piece of cake, tenkte jeg (feil 1). Lærdommen fra timen ble imidlertid en helt annen.

Det startet godt. Jeg leste Auggie Wren’s Christmas Story, snakket om julefortellinga, og kahootet etterpå. Riktignok var nettet litt treigt til tider, men ikke mer enn at vi kom i havn. Deretter ba jeg elevene delta på Todaysmeet.com, med fem ulike «rom». Jeg opprettet rommene og fordelte hvem som skulle på hvilket rom. De fikk beskjed om å gå inn på Quora.com og finne informasjon om jul og julefeiring som de ikke visste fra før, og dele med de andre på rommet.

Her kom feil 2: jeg var ikke tydelig nok på at alle måtte melde seg på rommet med eget navn. Spillereglene ble uklare (se hva Ikt-senteret sier om dette emnet her). Feil 3 må tilskrives elevene: de brukte lang tid på å finne nettstedet, og lagde alle mulige slags tullenavn. Disse elevene er sånn omtrent 17-19 år…

Feil 4 må nok også elevene ta på seg skylda for. Her ble det nemlig mye tøys – kommentarer av kjipeste sort skulle være morsomme, men havnet i feil hender. Mottakeren trodde avsenderen var en annen. Det ble åpen konflikt.Tårer. Kaos.

Ansvaret for feil 5 tar jeg selv. I steden for å løse denne konflikten med alle til stede, gjorde jeg som jeg ofte gjør når det skjer noe mellom enkeltelever – tar dem vekk fra klassen. Jeg sendte altså folk ut, og ba noen bli igjen. Vi fikk snakket sammen, vel og bra, men vi mistet muligheten for den virkelig viktige læringa: hvordan vi opptrer i sosiale medier. Riktignok sa jeg at de gjorde det vanskelig for meg å la dem få bruke pc framover (noe jeg vet de gjerne vil). Men jeg fikk heller ikke fanget opp alt som var skjedd: parallelt med dette var noen kommet langt i en chatterunde der ord som «fisringen» aldri burde vært nevnt.

Det må være noe lærdom i denne timen. Det er nødt til det. Kanskje var ikke elevene helt klare for å få bruke Todaysmeet. Kanskje var ikke opplegget konkret nok. Vi må sikkert øve mye for å finne riktig form. Heldigvis var det ei som vinket meg bort til seg før hun gikk, som spurte: – Var det sånn jeg skulle gjøre det? Hun hadde funnet ut følgende om julefeiring i England og chattet det til de andre:   «In England,  there seems to be a tradition on Christmas Eve of drinking».

Ja, sånn var det.

hot toddy
Reklamer
 
 

Stikkord: ,

2 Svar til “Den mislykkede timen, vol 2, eller: Finn fem feil

  1. arnek

    18. desember 2013 at 09:41

    Du skriver utrolig godt 🙂 og levende om erfaringene du gjør. Jeg tenker at dette er veldig viktige innspill for andre som skal følge etter på den smale sti..
    Det er rart, men det tar tid å lære seg noe nytt når en hele livet har vært vant til å forholde seg til bøker, tavler, lekser og andre tradisjonelle læringselementer.

     

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

%d bloggere like this: