RSS

Fra lydinnspilling til tankekart

09 Dec

Image

Du har sikkert gjort det selv. Bladd opp på side 250 i læreboka og sagt «klar, ferdig – les». Hørt lyden av 30 elever som blar opp på riktig side, tar fram penn og papir, og kaster seg over teksten. De finner selvsagt riktig studieteknikk, lager oversiktlige notater og holder på uten å miste konsentrasjonen helt til arket er fylt med ord og sidene lest.

Hvis du har det sånn i din lærerhverdag, tenker jeg at det er fint for deg. Så bra. Da trenger du ikke å prøve det enkle grepet jeg gjorde i dag, inspirert av Wilhelm Egeland som jeg hørte før helga. Han har skrevet litt om digital studieteknikk, og var dessuten på NKUL i vår med et spennende foredrag. Jeg gjorde som følger:

Før timen fant jeg fram fagstoffet jeg ønsket å gjennomgå (retorikk og reklameanalyse), og lagde en lydfil på 10 minutter der jeg snakket meg gjennom stoffet. Helt uten fiksfakserier (det må nevnes at jeg droppa planene om å lage et videopptak med meg selv etter å ha sett det bleike søndagsansiktet i speilet – ikke la fjeset bli med hvis det ikke har noen pedagogisk hensikt). I dette lydopptaket ga jeg instrukser om at elevene måtte skrive det og det ordet midt på et ark, og noen andre ord i bobler derfra (se bildene!). Elevene kunne skrive så mye eller lite de ville etter det, men så godt som alle satt  dypt konsentrert og fylte arket sitt med notater. Bare han som ikke hadde fått på lyden oppdaga at det etterhvert ble friminutt. Hun som misliker å lese tekster som pesten, pyntet med rosa tusj og var veldig tilfreds med notatarket sitt etterpå. Elevene stoppet opptaket underveis for å rekke å skrive, og de fikk også muligheten til å høre teksten om igjen.

Før dette snakket elevene seg gjennom en rekke fagord som vi har jobbet med tidligere. Noen av disse dukket også opp på lydopptaket. Etter tankekartskrivinga fikk elevene anvende stoffet på en reklame, og flere spurte om de fikk ha med tankekartet på neste skriveøkt. I morgen blir det lydopptak til engelskklassen også – så kan jeg snakke med noen elever mens resten av gruppa skriver tankekart.

Tankekart 1

 
1 kommentar

Skrevet av den 9. desember 2013 i norsk

 

Stikkord: ,

Ett svar til “Fra lydinnspilling til tankekart

  1. idaha81

    9. desember 2013 at 14:39

    Dette hørtes veldig bra ut! Etter jul skal jeg også «utsette» min klasse for det samme:)

     

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

jutedal

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

