RSS

Ny praksis – første arbeidsdag, og badende oldefar fra 1897 på internettet

02 Dec

Målet med etterutdanningskurset mitt er at jeg skal endre praksis. Jeg vet ikke om første time ble noen revolusjon, men jeg har gjort meg noen tanker om hvordan jeg kan integrere enkelte nettressurser og arbeidsformer i det som allerede står på planen. Første undervisningsøkt med norskklassen på vg3 etter kursdagene på Smart læring fikk følgende arbeidsskisse:

Mål: øve på nye arbeidsformer og spesielt på samskriving, som de også skal gjøre i de neste norsktimene. Stikkord: norsk litteratur og samfunn rundt 1900. Bilder før og nå.

Intro: Kahoot.it, quiz om norske forfattere.

Elevene er delt i arbeidsgrupper på 4 elever. De lager et google-dokument per gruppe. Notatene kan deles på Todaysmeet , som jeg viser dem først, etter endt arbeidsøkt.
Oppgave 1: Elevene har sett filmen Telegrafisten, basert på Hamsuns Sværmere. Nå skal de få lese en avansert litterær analyse fra en blogg, og se om de greier å trekke ut informasjon fra denne. Målet er ikke å skape en lang tekst, men å øve på samskriving og skumlesing. De får noen stikkord som de kan lete etter (eventyr, karnevalistisk, marxistisk, prostitusjon, erotisk, narrekonge, manndom, begjær, produksjonsmåte). Dessuten:
Hva kan vi lære av denne typen tekst? Hvordan er den bygd opp? Hva kreves av leserens forkunnskaper?
Oppgave 2: Elevene blar i min oldefars album fra om lag 1900, det vil si samme tid som Sværmere beskriver.
De blir bedt om å reflektere over følgende spørsmål: Hvilke motiv går igjen? Hva forteller motivene om sin egen tid? Hva var viktig i samfunnet på denne tiden? Har dette noe til felles med bilder vi tar i dag (kunne disse vært posta på Instagram)? Sier albumet oss noe om klasse? Industrisamfunn?

Ikke uventet var konkurransen på Kahoot.it timens høydepunkt, til tross for at spørsmålene var vanskelige for enkelte. Elevene likte formatet, og jeg tenker at de må få lage sine egne quizer også. Todaysmeet var heller ikke vanskelig å få dem inn på – de er tross alt erfarne chattere. Klassen min har allerede brukt google-dokumenter på andre prosjekter, og dermed tok det ikke lang tid å opprette nye dokument. Noen grupper så ut til å begynne skrivinga ganske raskt, og jeg observerte at enkelte også flytta litt på det andre skrev. For andre kan det se ut som at skrivinga nesten ble enda vanskeligere. Oppgave 1 hadde for høy vanskegrad for de fleste, mens oppgave 2 var mer vellykket. Jeg måtte tipse elevene om at de enten kunne scrolle nedover bloggen (i oppgave 1) eller bruke søkeverktøyet for å finne de aktuelle ordene.

Flere elever pekte på at bildene fra 1900 var oppstilte og stive, men likevel litt like dagens Instagrambilder – de viste for eksempel badende studiekamerater (min oldefar er han kisen i liten badebukse helt til høyre), kaffeslaberas, kabelnedlegging, automobiler i Tyskland, hund i båt og «kolonist i Kongo» (min beskrivelse).  Oldefar bader
 
1 kommentar

Skrevet av den 2. desember 2013 i norsk, samskriving, smart læring

 

Stikkord: , ,

Ett svar til “Ny praksis – første arbeidsdag, og badende oldefar fra 1897 på internettet

  1. hernesvold

    2. desember 2013 at 14:18

    PST: Jeg sleit litt med å få avsnittene der jeg ville. Jeg prøvde mange forskjellige ting, både med å vise «tekst» og «visuell», uten å lykkes. Tips mottas med takk. Jeg vil ha avsnitt som i starten.

     

Legg igjen en kommentar

 
[Ragnspill]

Én blogg, én gamer, mange unyttige tanker

EN REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

Connected Teaching and Learning

Education, lesson plans, technology

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektorthomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

