RSS

Første lekse: hva skaper god læring?

29 nov

Enhver stand må kun ha eller få sin andel kunnskap, ellers kan man komme til å kjede seg; det kan bli fullt i hjernen. Slik kunne man tenke på 1700-tallet, hevder Arne Krokan i Smart læring – men heldigvis ser vi det ikke slik i dag. Vi vet bedre, og hjernen har en enorm kapasitet som vi ikke engang vet å utnytte. Riktignok finner jeg raskt ut at ideen om at vi bare bruker 10 % av hjernen er en myte. Lett ukritisk skumming på Quora.com kan opplyse meg om at vi bruker om lag 20 % av kapasiteten vår simultant, mens hele hjernen på ett eller annet tidspunkt er i aksjon. Vi greier bare ikke å gjøre mange ting samtidig.

Litt slik har det kanskje vært på de to første samlingsdagene i kurset. Mye skal læres. Vi har ikke vært passive tilhørere, men aktive på en rekke sosiale medier, både kjente og ukjente. På et tidspunkt mener jeg bestemt at det er fullt, jeg kan ikke ta inn mer, jeg hører for mange begrep jeg ikke kan feste til noe visuelt. Jeg henfaller til det digitale alternativet som er ikke-faglig i denne sammenhengen, nemlig Wordfeud. Denne pausen gir meg noen tanker om hva som foregår, eller bør foregå, i klasserommet.

Dersom jeg kan få elevene like aktive som det jeg har vært, og gi dem oppgaver som oppleves nokså krevende, men ikke umulige, tror jeg at jeg kan lykkes mer enn i dag. Undervisninga mi har aldri vært veldig preget av foredrag eller arbeidsplaner av den gamle sorten, men jeg har garantert mye å gå på – elevene må settes i sving og oppleve at de får utfordringer. Delvis handler det om klasseledelse, men utfordringa mi framover blir å velge ut de beste arbeidsmåtene. Elevene mine mener nok de er fyllt til randen av 1800-tallslitteratur etter å ha tvangslyttet til Hedda Gabler og diverse andre tekster, mens jeg i et lakonisk øyeblikk heller ville sagt at det var nærmest tomt.

Sannheten er kanskje så enkel som at de enda ikke har oppdaget hvilken fantastisk verden av tekster de har foran seg, og hvordan de selv kan ta del i denne tekstkulturen og skriftkulturen som både de gamle skjønnlitterære tekstene og de sosiale mediene er en del av.

Gammel bok med pressa blomst
 
1 kommentar

Skrevet av den 29. november 2013 i smart læring

 

Stikkord: , ,

Ett svar til “Første lekse: hva skaper god læring?

  1. arnekrokan

    29. november 2013 at 21:16

    Først: takk for to fine dager sammen med en fin gjeng i Trondheim.
    Dernest. du er jammen kjapp til å komme fra preik til praksis. Det er ikke mange timene siden vi avsluttet og her er du i gang med refleksjon og ideer om veien videre. Dine elever vil nok merke forskjell, og det er den ordentlige testen på om dette kurset har noe for seg. Jeg håper å fange opp mange tips som kan bidra til å skape nye og mer spennende møter med kunnskap. Stå på!
    Hilsen fra Arne

     

Legg igjen en kommentar

 
EN (forhenværende) REKTORS BEKJENNELSER

Refleksjoner om skole og utdanning

sprkprat.wordpress.com/

et populærvitenskapelig tidsskrift

Den digitale krukka

digitale hjelpemiddel i arbeid med elevar med store hjelpebehov

Digital profesjonsutvikling i engelskfaget

Praksiseksempler og refleksjoner

SPOTLIGHT

Undervisningstips jeg vil ta vare på

holyvolt

Oss i mellom, relasjoner og holdninger til hverandre

Using Civilization IV for Learning

Our experiences using the Civilization IV computer game to teach English, Norwegian and Social Science.

The digital classroom, transforming the way we learn

Articles and "Free lesson plans on the go"

Thinking Out Loud

exploring connected learning

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Lena's (soon to be) digital classroom

A teacher/student's path towards digital competence in English

NPL-systrene

Det er viktig å satsa litt

annkir

Hvordan bli smartere med smart læring

mylifeasacynicalteacher

Some of thoughts on Education and the vagaries of politicians and managers.

skulebloggen

mine tankar om skule og framtid

Lektor Thomas

Realfagsundervisning og digitale tjenester

En høyskolelærers bekjennelser

Tor Haugnes betraktninger og gjøremål i bestrebelsene med å inspirere flest mulig studenter til å tilegne seg kunnskap om dagens samfunn!

Forskningsmiljøet norsk sakprosa

Nyhetsside for norsk sakprosaforskning